Saturday, November 28, 2009

RESDUNG


Resdung merupakan sejenis virus yang terletak di lapisan bawah kulit kita.Ia akan mengalir bersama-sama dengan darah kotor yang menyebabkan ketidak selesaan pada wajah kita.Kegatalan wujud di bahagian hidung, telinga dan mata malah boleh menyebabkan keguguran rambut jika ia berada di tahap yang serius.Kadang-kadang migrian juga berpunca daripada resdung.

Memang tidak dinafikan semua orang mempunyai resdung.Ada yang berada di tahap serius dan ada yang hanya biasa sahaja dan boleh dikawal lagi.
Saya juga menghadapi resdung tetapi tidak serius.Kalau makan 'belacan'yang merupakan makanan kegemaran, mulalah hidung gatal dan kemerah-merahan.Mulalah bangun pagi terbersin yang tidak berhenti-henti.Sudah tentu merimaskan saya.
Hari ini, saya melakukan rawatan resdung secara persendirian.Saya membeli 6 batang kain penawar resdung yang berharga RM5.00 yang bertujuan untuk mengeluarkan ulat/hama resdung.
Saya bakarkan kain tersebut dan diasapkan di bahagian muka.Ternyata banyak hama-hama yang muncul di bahagian hidung dan muka saya.Saya lakukan rawatan tersebut dengan menggunakan 6 batang kain tersebut.Alhamdulillah,terasa lega dan tiada kegatalan lagi di wajah saya.Rawatan ini memerlukan secara berterusan dan saya memang jarang melakukan rawatan tersebut jika tidak mengalami kegatalan di hidung dan mata.Cubalah menggunakan rawatan tersebut.InsyaAllah dengan keizinan Allah dapat mengurangkan masalah resdung yang kita alami.Merawat sebelum merebak.

Pena Kasih: Semua makanan sedap tetapi perlu berhati-hati................

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails