Monday, November 23, 2009

PERSIAPAN MENJELANG TAHUN 2010


Jam 8.00 pagi sudah mula bertolak dari rumah untuk ke sekolah.Hari ini minta hubby hantar.Malasnya nak memandu.Kemudian minta hubby ambil jam 1.30 petang.Banyak yang perlu diselesaikan dan membuat sedikit persiapan untuk tahun 2010.

Hari ini, saya dapat menyelesaikan analisa UPSR dan seterusnya mengedit gambar-gambar untuk dijadikan bahan bukti program yang dijalankan sepanjang tahun 2009.

SKPM juga telah saya selesaikan dan sekarang penumpuan hanyalah kepada aktiviti sepanjang tahun 2010 dan juga buku tugasan guru.Kalau kerja telah diansurkan lebih awal, insya Allah saya perlu menghalusinya sahaja sehingga hujung tahun.

Minggu hadapan rasanya saya hendak bercuti selama seminggu.Tidak mahu diganggu dan hanya menyiapkan kerja sekolah di rumah sahaja.Rasa rindu pula untuk berehat bersama keluarga.Jika tidak setiap kali cuti tidak berpeluang untuk saya bersantai bersama-sama dengan anak.Saya diperlukan berada di sekolah.

Kadang-kadang anak merungut juga melihat kesibukkan saya sehingga tiada masa untuk bersama mereka.Kami menggunakan sistem giliran untuk menjaga sekolah.At least, boss perlukan dua orang untuk berada di sekolah dalam masa yang sama.Pada saya, kalau kita dapat selesaikan apa sahaja yang orang atasan perlukan,tidak perlu ramai-ramai berada di sekolah.Sebenarnya saya lebih selesa membuat kerja di rumah dari di sekolah kerana banyak gangguan yang saya terima sewaktu berada di sekolah sehingga menjejaskan penumpuan saya pada apa yang perlu saya siapkan.

Di rumah, apabila saya hendak menyiapkan kerja sekolah hubby dan anak-anak tidak pernah mengganggu saya.Mereka tahu apabila saya berada di bilik dan hendak menyiapkan kerja bermakna saya serius melaksanakan sehinggalah semuanya selesai.Tetapi apabila di sekolah, terlalu banyak yang perlu dibicarakan semua kerja terbengkalai dan menyebabkan kehilangan mood.Sebab itu, ada ketikanya saya perlukan 'privacy' ketika hendak menyiapkan kerja.Sebab itulah, saya memerlukan mereka memahami akan 'privacy' saya apabila menyelesaikan kerja-kerja sekolah.

Pena Kasih: Kadang-kadang mood kita berubah kerana tiadanya 'privacy'.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails