Sunday, November 29, 2009

BUNGA ORKID



Menanam bunga orkid memang saya gemari.Tapi saya ni jenis tangan panas, agak sukar untuk bunga itu tumbuh dengan subur.Namun saya berusaha untuk memastikan pokok-pokok orkid saya hidup subur.Pelbagai jenis baja dibeli sama ada baja kambing mahupun baja cacing.Orkid saya tetap seperti itu.Tidak gemuk dan sesubur orkid orang lain.Walau bagaimanapun saya berpuas hati dengan tanaman tersebut.Walaupun tidak subur,ia tetap berbunga.

Petua orang tua kata, kalau nak orkid berbunga, rajin-rajinlah bercakap dengan pokok tersebut.Saya belum cuba lagi.Bukan orang sahaja yang perlu dibelai tetapi pokok-pokok juga perlu dibelai dan diberi perhatian.Bersama suami pada pagi ini, saya melakukan operasi membersihkan kolam ikan yang tidak ada ikan di dalamnya.Kecewa kerana sebanyak 14 ekor ikan koi dibela tapi semuanya hilang satu persatu.Siang ikan itu ada tapi keesokkannya tiada.Akhirnya kami sepakat untuk membela ikan keliBegitu juga.Semuanya ghaib entah ke mana.Akhirnya kolam itu begitu sahaja tanpa penghuni.

Kocakan air pancut yang dibuat oleh suami sedikit sebanyak mendamaikan suasana persekitaran rumah tatkala saya menyelesaikan kerja-kerja sekolah.Memang kami bercadang untuk membela ikan lagi .14 ekor ikan yang berenang di kolam kami, membuatkan hati kami begitu ceria.Keletihan selepas bekerja dan melihat ikan-ikan koi menghilangkan kepenatan kami.

Pena Kasih:Setiap kehidupan ada nikmatnya yang sebenar.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails