Thursday, March 12, 2009

BUAH DUKONG

Buah dukong merupakan salah satu buah-buahan tempatan yang saya minati.Di kebun saya, terdapat beberapa batang pokok dukong.Musim buah-buahan memang dinantikan malah adakalanya kami menjualkannya kepada peraih.
Baru-baru ini,saya telah mengambil keputusan untuk menjual buah dukong dengan harga RM3.00.
Saya hanya menerima bersih sahaja dan semua urusan memetik buah dukong adalah urusan peraih tersebut.
Memang tidak menjadi masalah bagi kami yang tinggal di kampung ketika musim buah-buahan .Terima kasih kepada ayah kerana memberikan sebidang kebun kepada kami.
Saya merupakan anak sulong daripada dua orang adik-beradik perempuan.Ayah telah mengambil keputusan menyerahkan kebunnya kepada kami pada pada tahun 1999. Di kebun inilah ayah saya menanam pelbagai jenis pokok buah-buahan.
Kemudian pada tahun 2000, sepupu saya telah menjual kebunnya yang seluas hampir 2 ekar kepada saya dengan harga RM20,000.00 dan pada tahun 2007 sekali lagi sepupu saya menjual kebunnya yang dibahagian atas dengan nilai RM20,000.00.
Kini, musim buah duku pula akan muncul.Biasanya kawan-kawan di sekolah akan tetap merasai buah duku yang akan dipetik oleh suami.Malang sekali, anak-anak saya memang kurang minat akan buah-buahan tersebut..................budak zaman sekarang yangmereka kenal ialah buah epal,buah naga tetapi apabila disebut buah duku, dukong dan langsat mereka sekadar menggeleng kepala.
Bersyukur kepada Allah S.W.T diatas nikmat dan kurniaannya.Hasil buah-buahan tersebut sering diagih-agihkan kepada kawan-kawan,jiran-jiran dan saudara mara.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails