Sunday, November 29, 2009

KELIRU....

Semalam saya ke majlis khatam al-Quran.Seramai tiga orang yang berkhatam dan seorang membaca tharanum.Begitu lunak suara mereka mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran.Tersentuh hati ini.Malah mereka yang berada di situ juga terpegun.Alhamdulilah, saya juga pernah berkhatam sewaktu perkahwinan saya.Bersama-sama dengan sepupu begitu juga anak-anak saya yang berkhatam sewaktu perkahwinan emak saudaranya.

Buat pertama kalinya,saya bertemu dengan abang Halim yang berpuluh-puluh tahun tidak berjumpa.Peringkat awal, dia takut untuk menegur saya.Takut tersalah orang.Saya hanya melemparkan senyuman sahaja.Kami sebenarnya bersaudara.Apabila sudah mendirikan rumahtangga,masing-masing membawa haluan sendiri.Abang Halim kini menetap di Pulau Pinang dan telah mendirikan rumah di sana.Mana nak kenal.Semuanya sudah berubah.Dia terkejut melihat saya.Dia keliru melihat saya.Zaman anak dara dengan zaman sekarang mana nak sama.Bayangkan pertemuan kami sewaktu zaman anak dara, malah apabila saya sudah mendirikan rumahtangga dan mempunyai anak, kami tidak pernah bertemu.Hari semalam merupakan pertemuan pertama kami setelah masing-masing mempunyai dua orang anak.Mulalah loghat Penang dikeluarkan.Kami ketawa mengimbas kembali kisah-kisah lampau bersama dengan abang Bidin.
Saya tidak lama berbual dengan abang Halim dan abang Bidin.Meminta izin untuk balik awal kerana kami mempunyai program lain.

Pena Kasih:Bila dah bertemu, cerita lama mesti ada............



No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails