Thursday, November 19, 2009

GEMBIRA DAN BERPUAS HATI






Keputusan UPSR akan diumumkan di peringkat sekolah selepas jam 10.00 pagi.Kelihatan murid tahun 6 tidak sabar untuk menantikan perjuangan yang selama ini ditunggukan.Ada yang takut malah ada yang muka selamba sahaja.Biasalah kanak-kanak.Seolah-olah semuanya biasa-biasa sahaja.Tetapi sebagai seorang ibu dan bapa, sudah tentu mereka tidak sabar untuk mengetahui keputusan anak-anak mereka.Resah dan takut pun ada.

Namun saya bersyukur kerana peratus kelulusan bagi sekolah saya meningkat begitu juga dengan peratus kelulusan mata pelajaran.Semua mata pelajaran memperolehi keputusan 97.1% kecuali bahasa Melayu penulisan 100%.Tahniah kepada semua guru tahun 6 dan murid atas pencapaian terebut.

Hanya 3 orang sahaja yang memperolehi 5A dan 2 orang memperolehi 4A .Gan Mei San, Tey Pei Sze dan Rachel meraih 5A sementara Tiffany dan Kirubashini 4A.Mana perginya pelajar Melayu?Ini yang menimbulkan persoalan kepada saya?Mereka hanya mampu meraih 3A sahaja.Memang sedih memikirkan sikap pelajar Melayu.Memang jelas nampak tatkala pelajar Cina dan India bertungkus lumus mengulangkaji pelajaran mereka hanya selamba sahaja.Walaupun pelbagai motivasi dan kata-kata rangsangan diberikan tapi mereka seperti tidak nampak jalan akan kepentingan belajar itu.Kalau si Mei San membawa buku berjumpa dengan saya, yang lain hanya berbual-bual sahaja.Itulah bezanya cara belajar mereka.Saya puji sikap Mei San yang seawal pagi akan berjumpa dengan saya membawa buku latihan yang dua tiga buah untuk mendapatkan maksud perkataan.Tidak hairan saya melihat beliau mencapai keputusan yang baik sejak dari tahun 1 lagi.

Hari ini, majlis pengumuman diadakan di dewan dengan disaksikan semua murid dan guru.Belum pun keputusan diumumkan sudah ada yang menangis kesedihan.Menangis ketakutan atau naluri mereka terasa akan keputusan yang diperolehi.Guru-guru juga ada yang menangis kesedihan melihat anak murid mereka menangis.Malah ada yang gembira kerana sasaran mereka tercapai.Terima kasih kepada semua guru yang cuba untuk memastikan SKCC bertahan setiap tahun.

Pena Kasih:Semua panitia telah menyusun strategi untuk tahun hadapan.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails