Monday, June 8, 2009

MENJEJAK TEMAN

Tiba-tiba hati ini teringatkan kawan-kawan lama yang entah di mana tika ini.Kadang-kadang kerinduan untuk bertemu dengan kawan-kawan muncul dengan tiba-tiba.
Teringatkan kawan-kawan semasa di Sekolah Rendah Bukit Hampar seperti Suraya,Rahimah, Mas Azura, Mas Anizan, Noraziah dan ramai lagi.Masing-masing membawa haluan sendiri.

Kemudian saya melanjutkan pelajaran ke SMK Canossian Convent pada tahun 1980 sehinggalah ke tingkatan 5.Kebanyakan kawan-kawan saya semasa di sekolah ini bekerja sebagai guru dan kami sering bertemu kerana mereka berkhidmat di sekolah di Segamat.Kawan-kawan seperti Zuridah,Norlida, Mashitah,Fatimah ,Raha, Noorwati,Aniza,Anida masih dapat ditemui.

Seterusnya saya melanjutkan pelajaran di STS sehingga tahun 1986.Di sini bermulalah pelbagai cerita yang menarik untuk dikenang dan terlalu banyak tersimpan nostalgia.Bekerja sebagai guru sementara di Segamat dan Muar, telah menyimpan saya pengalaman yang amat manis.Dari situ,bermulalah minat saya untuk menjadi seorang guru dan itulah cita-cita saya sebenarnya.

Saya pernah bekerja di kilang di Segamat dan pernah diberi jawatan atas untuk mengelakkan saya dari terus berhenti dari kilang tersebut.Tapi...........sukar untuk saya terus bersama-sama di situ dan akhirnya ketika saya sedang memikirkan ke mana arah dan tuju,saya menerima panggilan daripada ayah memaklumkan saya perlu ke Perak dan mendaftar dengan segera di Maktab Perguruan Kinta.Akhirnya saya meninggalkan kilang di Segamat bersama-sama dengan kawan-kawan seperti Kay,Asiah dan lain-lain lagi.

Dengan sayu,meninggalkan teman dan saya terus pulang ke rumah, menyiapkan segala keperluan dalam masa dua hari dan keesokkannya saya bersama-sama dengan emak dan mak Cik Hasnah ke Perak dengan menaiki kereta api.Selama 3 tahun saya menuntut di maktab dan banyak kenangan pahit dan manis diharungi.Alhamdulillah akhirnya saya mampu menghabiskan pengajian saya .Sekali lagi saya meninggalkan kawan tanpa sebarang berita.Agus, Saripah,Kak Zah,Kak Fazilah .................terlupa nama-nama mereka.

Kemudian, saya telah di tempatkan mengajar di SK Felda Pemanis.Tapi hanya melihat bangunan itu sahaja kerana suami meminta saya mengikutinya ke Jengka Pahang.Permohonan untuk ke Jengka diluluskan dengan serta merta.Saya ditempatkan di Jengka 4 dan suami yang ketika itu berada di Jengka 2 telah diarahkan ke SM Seri Jengka.Sekolah yang baru dibuka.Ternyata semasa di SM Seri Jengka dengan bilangan murid seramai 100 orang lebih,suami telah mampu melahirkan pelajar yang lulus 100% dalam mata pelajaran BI bagi peperiksaan PMR.Kagum melihat kesungguhan suami mendidik anak murid yang lemah yang ketika itu guru bahasa Inggeris hanya 2 orang sahaja.

Sekali lagi,setelah berkhidmat lebih kurang 5 tahun, kami telah mengambil keputusan untuk balik ke Segamat.Meninggalkan kawan-kawan dan anak-anak didik begitu terasa sekali.Tapi keputusan telah dibuat.Namun begitu,sehingga kini, saya masih berhubung dengan rakan-rakan di Jengka 4.Talian telefon memudahkan kami berhubung.Nana dan Yati yang sering dihubungi.Yati yang juga kini sedang belajar di USM ditemui ketika di tahun akhir saya di sana.Suami pula tak habis-habis dengan Pak Lahnya.Semoga persahabatan akan berkekalan.

Pena kasih:Sering teringatkan kawan-kawan dan berdoa agar suatu hari kita akan bertemu.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails