Sunday, November 1, 2009

MENARUH KEPERCAYAAN

Apabila bekerja di bawah satu bumbung sikap percaya mempercayai amat penting bagi membentuk sebuah organisasi yang cemerlang.Pengagihan kerja yang seimbang diperlukan agar segala perancangan dapat dilaksanakan seperti yang dikehendaki.Jika semuanya hendak dibuat sendiri sudah tentu penghasilannya tidak menepati seperti yang dikehendaki.

Bagi saya, kepercayaan yang diberikan kepada seseorang itu perlu agar mereka dapat melaksanakan tugas seperti yang disaran atau diarahkan .Mereka tahu melakukan kerja setelah kita memberikan panduan.Apabila kita rasa tidak puas hati, kita berhak untuk menegur dengan cara berhemah dan tidak sekali-kali kita menegur sehingga mengecilkan perasaan orang.Sebabnya, bekerja di bawah satu bumbung memerlukan komitmen yang baik, memerlukan orang-orang yang boleh memberikan kerjasama apatah lagi cara kita berkomunikasi dengan seseorang itu.Acapkali,jika dilihat seolah-olah menunjukkan kitalah betul semua, kitalah yang sempurna itu dan ini.Lalu seperti kita ini sebenarnya 'perfect'.Saya agak takut jika ianya ada pada diri saya.Subhanallah.Sebab itu, saya lebih suka jika kerja itu diagih-agihkan dan mereka merasai bebanan kerja yang sama-sama dirasai oleh orang lain.Kita tidak seolah-olah 'syok sendiri' dalam melakukan kerja dan ianya juga tidak seolah-olah kita hanya membebankan seseorang itu apabila kita mempercayai yang seseorang itu boleh buat kerja.

Justeru,menaruh kepercayaan kepada seseorang itu amat penting."Team work" yang baik dalam sesebuah organisasi amat diperlukan.Kalau pincangnya "team work" maka pincanglah hasilnya.

Sebab itulah,saya sering menaruh kepercayaan kepada orang bawahan saya dalam menerajui sesuatu tugas yang diberikan.Jika mereka lambat bertindak,kita hendaklah ingat mengingati dan saling bertanya.Bukannya glamour yang hendak dicari tetapi kerjasama dan komitmen yang diperlukan.Kita tidak boleh bergerak seorang tanpa sokongan daripada orang bawahan.Justeru,semua itu mengingatkan diri saya agar lebih prihatin akan permasalahan orang bawahan.

Dalam sesebuah organisasi yang kecil,sesungguhnya semua kerja perlu dibuat bersama.Semua program perlu dilaksanakan bersama apatah lagi program-program yang memerlukan tindakan dengan segera.Justeru, komunikasi yang berkesan amat penting bagi memastikan tiadanya salah faham yang akhirnya menimbulkan ketidak selesaan di kalangan kita.

Pena Kasih: Ya Allah, permudahkan urusanku terhadap rakan-rakanku.Permudahkan tutur bicaraku sewaktu berinterkasi dengan mereka.Ya Allah, ampuni dosaku, andaikata tutur bicaraku menyakitkan hati mereka.Ampunilah dosaku andai gerak lakuku tidak menyenangkan.Hanya padaMu aku bermohon.




No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails