Thursday, November 25, 2010

TAWARAN


Emmmm........cuti hampir sebulan lebih.My daughter yang baru balik dari Perlis sudah mula berasa bosan dengan cuti yang berpanjangan.Kalau selama ini, dia sentiasa sibuk menghadiri kuliah tapi apabila sudah tidak sibuk mulalah berasa bosan.Lalu saya meminta dia belajar memasak dan mengemas rumah serta membuat kerja apa yang patut.Pagi dia lakukan itu semua tetapi bila petang dia menghabiskan masa dengan menonton dan tidur.

Sesuatu yang menggembirakan hatinya ialah apabila kawan lamanya yang sama-sama bekerja di klinik telah menelefonnya memaklumkan ada kerja kosong di klinik tersebut.Doktor tersebut juga meminta my daughter bekerja di situ dan bersetuju meminta anak saya mula bekerja pada first December.Hilang rasa bosannya.Memang susah sebenarnya doktor tersebut hendak mendapatkan pekerja yang komitmen kepada tugas yang diberikan.Kalau adapun mereka gagal menghafal nama-nama ubat yang perlu diberikan pada patient.Alhamdulillah setakat ini, my daughter bekerja selama 6 bulan sebelum mendapat tawaran ke UiTM dan kemudian IPG dapat melaksanakan tugas dengan baik.Tidak sampai beberapa bulan bekerja dia mendapat kenaikan gaji sehingga mencecah hampir RM600.00. Kawannya yang bekerja di situ agak pelik.Saya berbalik kepada soal rezeki....kalau kita bekerja dengan sepenuhnya dan merasakan itu tanggungjawab,insyaAllah kita akan mendapat ganjarannya.Yang menariknya emak doktor tersebut seboleh-bolehnya meminta anak saya bekerja secepat mungkin tapi disebabkan ada hal lain,anak saya tidak dapat memenuhi permintaan ibu doktor tersebut.

Sebagai ibu saya sebenarnya tidak menggalakkan dia bekerja untuk 'part-time'.Tapi dia tidak mahu menghabiskan masanya dengan tidak membuat kerja-kerja yang tidak berfaedah,dia tetap ingin bekerja di klinik tersebut.Minatnya kepada pekerjaan jururawat memang tetap ada selain daripada menjadi guru.Namun, ayahnya tidak menggalakkan dia menceburkan diri dalam bidang kejururawatan kerana mempunyai pandangan tersendiri.

PENA KASIH:Bidang perguruan tetap menjadi pilihan saya.


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails