Saturday, March 28, 2009

NIKAH

Hari ini kami pergi ke Spang Loi menghadiri pernikahan sepupu suami Mawarni dan Sani Azrul.
Bertolak ke Spang Loi jam 11.00 pagi kerana pernikahan mereka dijalankan di masjid Spang Loi.
Biasalah kalau kenduri kahwin, kerja memang banyak.Saya menolong kerja-kerja di dapur dan kemudian diminta bersama-sama ke masjid.

Jam menunjukka pukul 4.30 petang, kami sekeluarga telah bertolak ke masjid Spang Loi.Suami bersembahyang di situ.Cuaca mendung dan sesekali hujan renyai menyemarakkan lagi semangat menunggu pengantin lelaki yang dikatakan datang dari Kedah.Suami meminta saya merakamkan gambar menggunakan videocam.

Alhamdullillah hanya dengan dua kali lafaz kedua-dua mempelai disahkan sebagai suami isteri.Hujan yang turun agak lebat sedikit sebanyak mengganggu majlis tersebut.Selepas itu,kedua-dua pengantin telah dijamu dengan pelbagai jenis lauk di rumah pengantin................menunggu majlis yang meriah keesokkan harinya.

Malam, upacara berinai diadakan.Hanya pengantin perempuan sahaja yang berinai.............kasihan Mawarni.Pengantin lelaki keletihan agaknya.Sesuatu yang agak menarik ialah suami dapat berjumpa dengan kawan-kawan sekelasnya semasa di Spang Loi.Hampir 21 tahun suami tidak berjumpa dengan Kidam.Apa lagi masing-masing membuka kisah lama semasa zaman persekolahan.Saya hanya sekadar tersenyum melihat kegembiraan suami dapat bertemu dengan teman-temannya.

...............Pak Itam tidak ketinggalan memeriahkan lagi majlis perkahwinan anaknya dengan menyewa karoke untuk menghibur penduduk-penduduk di situ.Pak Itam dan Pak cik Musa masih ada hati untuk menyanyi lagu-lagu lama.Hebat sungguh suara mereka.......................
...............yang menggelikan hati, abang Nasir melepaskan giannya dengan menari.Mungkin teringatkan zaman muda-muda dahulu.

Agak kesal kerana tidak dapat merakamkan gelagat abang Nasir menari..................sekurang-kurangnya dijadikan nostalgia untuk seisi keluarga suami.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails