Thursday, November 25, 2010

PERCUBAAN PERTAMA



Masakan pertama saya semasa saya diperingkat belajar memasak ialah menggoreng kubis.Ingat sewaktu emak dan ayah balik daripada menoreh,melihat masakan terhidang di atas meja.Mula-mula saya begitu ragu-ragu untuk memasak.Maklumlah buat pertama kali hendak memotong kubis pun masih terkial-kial lagi.Menggigil tangan takut terkena pisau.Seribu macam perasaan yang timbul.

Namun, saya tetap juga berusaha untuk belajar memasak.Mula-mula masakan pertama saya ialah menggoreng kubis.Selepas itu, saya belajar jenis masakan lain.Menggoreng ikan dan menggoreng sambal yang merupakan makanan kegemaran saya ketika itu.Takut juga emak dan ayah tidak menyukai masakan saya.Tapi ,alhamdulillah mereka tidak cerewet dan makan apa yang sedia ada.Thanks emak kerana banyak mengajar saya memasak.Yang penting mencuba.

Kemudian bila sudah berumahtangga dan hidup berdua sahaja, cepat-cepat saya maklumkan kepada husband yang saya bukanlah orang yang pakar memasak.Alhamdulillah dia memahami keadaan saya sebenarnya.Mana hendak belajar memasak.Selepas sahaja sekolah,saya terus bekerja sambilan di kilang dan kemudian masuk maktab.Bila sudah berada di maktab, makanan semuanya dibeli.

Kini, proses yang sama juga dialami oleh anak perempuan saya.Selepas SPM, dia terus sahaja bekerja di Klinik dan kemudian menyambung belajar.Masa cuti inilah saya meminta dia belajar memasak.Tapi,minatnya tidak kepada memasak sebaliknya mengemas rumah.Namun, saya tetap menjelaskan kepadanya,pandai bagaimanapun, masak tetap menjadi keutamaan kepada kaum perempuan.

PENA KASIH :Sambal udang menjadi menunya hari ini.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails