Wednesday, November 17, 2010

PERTOLONGAN

Sudah dua tiga kali hamba Allah ini datang ke rumah saya.Tidak berkesempatan untuk bertemu dengan saya kerana minggu ini dan minggu lepas merupakan minggu sibuk saya.Kasihan juga kerana dia begitu berhasrat untuk meminta pertolongan saya cara mengisi maklumat melalui internet untuk anaknya.Minat anaknya dalam bidang perguruan memang sudah lama dipendamkan.Alhamdulillah, anak lelakinya kini berada di universiti dan mengambil ijazah TESL.

Kagumnya saya, beliau merupakan seorang wanita yang gagah,cekal dan tidak mempunyai sikap putus asa.Berusaha untuk memajukan diri walaupun dengan apa cara sekalipun.Tidak pernah menyalahkan takdir sebaliknya cuba memperbaiki kehidupan demi sebuah keluarga.Tidak pernah berasa malu dengan apa yang dimiliki tapi yang pastinya dia begitu menghormati orang lain.Setiap kali berjumpa dengan dia, perkataan pertama yang dilafazkan ialah terima kasih, cikgu kerana pernah mendidik anak-anaknya.Dua orang anaknya memang kami ajar.Seorang lagi anak perempuannya juga telah menjejaki kaki ke IPTA.

Dia telah pergi ke rumah emak saya.Bertanyakan tentang saya dan berjanji akan datang menemui saya nanti.InsyaAllah, mana yang boleh saya bantu saya akan bantu.Jika tidak saya akan maklumkan tapi kalau setakat untuk memasukkan data ke dalam komputer ,insyaAllah saya akan bantu.
Sebelum ini pun, hubby banyak menolong orang-orang yang memerlukan bantuan.Alhamdulillah semuanya berjaya dilakukan.Malah sehingga kini, orang yang kami bantu tidak putus-putus mengucapkan terima kasih kerana jasa yang kami buat.Tapi saya jelaskan,saya hanya bantu dan berusaha,selainnya adalah ditentukan oleh Allah.KepadaNyalah kita selalu bermohon.


PENA KASIH:Selagi kita mampu memberi bantuan,kita lakukanlah.InsyaAllah,Allah tahu niat hati kita dan bukanya riak.Bantuan bukan sahaja dalam bentuk wang ringgit tapi khidmat nasihat juga merupakan salah satu bantuan kita kepada orang lain.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails