Tuesday, November 9, 2010

KOMPANG

kompang ialah sejenis alat muzik tradisional yang paling popular bagi masyarakat Melayu. Ia tergolong dalam kumpulan alat muzik gendang. Kulit kompang biasanya diperbuat daripada kulit kambing.

Pada kebiasaannya, seurat rotan akan diselit dari bahagian belakang antara kulit dan bingkai kayu bertujuan menegangkan permukaan kompang, bertujuan menguatkan bunyi kompang. Kini, gelung plastik turut digunakan.

Alat muzik ini berasal dari dunia Arab dan dipercayai dibawa masuk ke Tanah Melayu sama ada ketika zaman Kesultanan Melaka oleh pedagang India Muslim, atau melalui Jawa pada abad ke-13 oleh pedagang Arab.

Kompang biasanya berukuran enam belas inci ukur lilit dan ditutup dengan kepingan kulit pada sebelah permukaan. Ia mempunyai bukaan cetek dan dimainkan dengan memegang dengan sebelah tangan sementara dipalu dengan sebelah tangan yang lain.

Gambar belakang bahagian kompang.

Cara memalu kompang ialah dengan menepuk kulit kompang dengan bahagian jari-jari atau tapak tangan mengikut rentak. Kompang biasanya dimainkan semasa perarakan, kenduri dan upacara-upacara tradisi lain.

Bunyi yang berlainan dihasilkan dengan membezakan cara bukaan tapak tangan. Bunyi 'bum' di perolehi dengan tepukan di sisi kompang dan tapak tangan dikuncup/rapat. Bunyi 'pak' di perolehi dengan tepukan di tengah kompang dengan jari tangan yang terbuka.

Paluan kompang terbahagi kepada 2 bahagian iaitu paluan tradisi dan paluan moden ataupun kreatif. Paluan tradisi adalah paluan di mana memukul kompang sambil menyayi ataupun bersyair dalam versi Arab ataupun bahsa Melayu klasik. Manakala paluan moden pula di mana paluan tersebut diselitkan dengan gerakan ataupun tarian. Di Sabah, pertandingan kompang sering diadakan untuk memartabatkan kembali kesenian Melayu yang telah hampir pupus ini.

Di mana-mana majlis perkahwinan ,kompang menjadi satu sinonim.Tiada paluan kompang seolah-olah majlis itu kaku dan tidak meriah.Baru-baru ini, ada beberapa orang penduduk kampung menyuarakan hasrat untuk menubuhkan pasukan kompang di kampung ini.Teringat sewaktu kecil dahulu, rumah ayah menjadi medan untuk mereka berlatih.Seronok melihat anak-anak muda memalu kompang dengan diiringi lagu.Tapi lama kelamaan,tradisi berkompang itu semakin lupus kerana tidak ada sambutan apabila masing-masing sibuk dengan tugas.Kini hasrat untuk menubuh pasukan itu berputik kembali tapi siapakah yang akan menerajuinya?Sehingga kini persoalan itu tinggal begitu sahaja.

PENA KASIH:Teringat paluan kompang sewaktu bersanding dahulu.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails