Wednesday, November 24, 2010

BUAH TANGAN




Memang menjadi satu kemestian barangkali, kalau sesuatu majlis perkahwinan sudah tentu ada sahaja buah tangan yang dibawa untuk saudara-mara yang mengadakan majlis tersebut.Tidak kiralah sama ada rempeyek,kuih loyang atau kuih tiram.

Semalam, saya ke kampung menemani emak mentua yang ingin memberikan kuih tiram untuk adiknya yang akan mengadakan majlis perkahwinan di Temerloh.Lebih kurang pukul 2.00 petang,emak menelefon meminta kami menghantarnya ke kampung.Namun, hubby yang pulang agak lewat dari kerja menyebabkan program untuk ke kampung agak terlewat sedikit.Namun, hasrat dan impian emak tetap kami tunaikan walaupun sebenarnya saya perlu berjuang dengan buku-buku.Lebih kurang pukul 9.30 malam, kami beredar dari kampung.

Inilah peluang Apiz yang sememangnya menunggu kami untuk datang ke rumahnya .Awal-awal lagi dia telah merangka rancangan untuk bertanya dengan saya sama ada saya ada duit atau tidak untuk membelikan permainannya.Lantas, saya memaklumkan kepadanya Uda tidak ada duit dan duit Uda ada di bank.Jawapan seorang kanak-kanak......macamana abang nak beli mainan?Lalu bertanya kepada Uda Wanya......Tidak sampai hati.....kami tetap membelikan mainan untuknya bagi memuaskan hatinya.Dapat sahaja mainan terus hendak balik ke IOI dan tidak mahu ke kampung.

Berbalik soal buah tangan,saya begitu tertarik dengan kerjasama yang ditunjukkan oleh atok dan Mak Uteh.Mereka telah menyediakan kuih rempeyek dan kuih loyang untuk dibawa ke Temerloh.Khabarnya Mak Itam juga menyediakan kuih bahulu.Yang lain saya tidak pasti apa bentuk buah tangan yang dibawanya.Itulah kata sepakat antara adik-beradik yang saling hormat-menghormati antara satu sama lain.Yang muda menghormati yang tua.

PENA KASIH:We share together for Mak Andak's birthday.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails