Thursday, November 25, 2010

IMPIAN


Seingat saya, sewaktu di peringkat remaja dan tatkala emak dan ayah mencari rezeki,kami dua beradik tinggal di rumah.Kami hanya dua orang adik-beradik sahaja iaitu kedua-duanya perempuan.Melihat kegigihan ayah dan emak, mencari rezeki tertanam satu azam bahawa suatu hari nanti ,saya akan mengubah kehidupan kedua-dua orang tua saya.Alhamdulillah, hasrat dan impian saya tercapai dan emak dan ayah juga telah dapat menunaikan haji pada tahun 2006.Tidak putus-putus saya berdoa kepada Allah...memohon agar suatu hari nanti saya mampu menunaikan hasrat emak dan ayah untuk menjejakkan kaki ke Mekah.

Melihatkan ayah dan emak seawal pagi,bangun menoreh getah mencari rezeki untuk anak-anak dan kebahagiaan keluarga,juga memberi satu keazaman dan nekad untuk belajar dengan bersungguh-sungguh.Walaupun, mendapat gred 1 dalam peperiksaan SPM, saya tidak dapat ke mana-mana kerana mungkin tersalah memilih 'course' .Saya akur akan keadaan dan reda dengan apa yang berlaku.Saya meneruskan pengajian di tingkatan 6 dan alhamdulillah,saya berjaya mendapat tempat di maktab.Itulah impian saya sebenarnya dan seboleh-bolehnya ingin menjejakkan kaki ke universiti.Sekali lagi saya kecewa kerana gagal untuk mendapatkan tempat di universiti dan saya terima dengan reda.

Syukur hasrat untuk menjejak kaki ke universiti tercapai walaupun ketika itu usia sudah menginjak hampir angka 40.Tapi saya tetap berazam dan berusaha untuk ke arah itu.Dengan sokongan yang kuat daripada keluarga terutama husband dan emak serta ayah, saya harungi segala susah payah saya.Impian untuk ke sana telah saya capai.Kini, saya masih meneruskan hasrat suami yang sememangnya ingin melihat saya terus berjaya dalam kerjaya saya dan berilmu.Begitu juga dengan emak yang sentiasa memberikan sokongan kepada saya untuk memajukan diri.Emak sebenarnya terlalu banyak memahami kehendak hati anak sulungnya ini.

Kini,saya dan suami berhasrat pula untuk menjejakkan kaki ke Mekah.Mudah-mudahan impian dan hasrat saya akan tercapai suatu hari nanti.

PENA KASIH:Jika impian telah ditanamkan dalam hati,InsyaAllah akan berusaha dengan bersungguh-sungguh disamping berdoa kepada Allah agar apa yang diimpikan akan tercapai.Bersabar........


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails