Friday, December 18, 2009

MENGIMBAU KEMBALI







Kg Simpang Lima Darat terletak berhampiran dengan Bukit Gambir tempat di mana saya diarahkan posting sebagai guru sandaran pada tahun 1987.Hampir 22 tahun saya meninggalkan kawasan tersebut yang penuh dengan nostalgia yang tidak dapat saya lupakan sehingga hari ini.
Hari ini, kami sekeluarga bersama-sama dengan ibu bapa saya ke pekan Bukit Gambir buat kali keduanya untuk diri saya dan pertama bagi ibu bapa saya.Saya sempat membawa emak dan adik ke kedai emas yang sememangnya tujuan utama mereka.Selepas selesai berurusan di kedai tersebut, masing-masing membawa haluan sendiri.
Saya mendapat sms daripada adik mengatakan yang mereka akan ke MITC,Melaka.Saya tidak mengikuti mereka ke Melaka sebaliknya kami ke Tangkak.Hubby membawa saya melalui Serom sebelum ke Tangkak.Sebelum ke sana, suami juga membawa saya ke Kg Simpang Lima Darat.Kami berhenti betul-betul di hadapan sekolah tempat saya mengajar.Sudah berubah sama sekali.Sudah 22 tahun saya tidak menjejakkan kaki ke sana.Banyak betul perubahan di situ.Kemudian saya terlihat rumah tempat saya tinggal bersama salah seorang mak cik di situ.Terlalu banyak nostalgia di rumah itu.Suami mengajak saya singgah tapi saya pasti mereka tiada di rumah kerana bertutup rapat.Insya Allah, kami akan berkunjung juga ke sana suatu hari nanti.
Dahulu, di kiri kanan penuh dengan pokok-pokok kelapa sawit tetapi kini dipenuhi dengan rumah-rumah yang begitu cantik sekali.Memang jauh bezanya dari dahulu.Mengimbau kembali cerita dahulu memang banyak kenangannya.

Pena Kasih: Masih ingat lagi Kak Zah dan Hisham yang sering membuatkan kami tidak kering gusi dengan gelagatnya.


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails