Monday, December 14, 2009

MAKAN DI LUAR


"Ma,hari ni kita makan kat luar.Dah lama tak makan di luar.kita nak makan nasi paprik."
Itulah kata-kata yang terkeluar dari mulut my son sebaik sahaja saya sampai di rumah jam 6.00 petang.
"Ok.We will go at Kampung Jawa after maghrib,"said his father.
Nampak jelas sekali wajah kegembiraan Haziq yang sudah lama tidak merasai masakan nasi paprik di Kampung Jawa.Tiada makanan lain yang di order selain nasi paprik yang menjadi kegemarannya setiap kali makan di luar.
Kadang-kadang, saya masakkan nasi paprik kegemarannya yang tidak mengandungi sayur-sayuran.Tidak menggemari sayur-sayuran.Sering dimarahi oleh ayahnya kerana tidak pernah sekali hendak makan sayur-sayuran lain selain sayur sawi yang dipotong kecil-kecil setiap kali dimasak.
Sukar untuk saya menyuruhnya memakan sayur-sayuran.Justeru, ayahnya terpaksa mencari inisiatif lain untuk memastikan his son mendapat makanan yang seimbang.
Begitu juga dengan jenis buah-buahan.Saya gembira melihat budak-budak makan buah-buahan tetapi berbeza dengan anak saya yang tidak suka akan buah-buahan kecuali buah epal,limau dan tembikai.Apatah lagi, buah-buahan seperti durian, manggis yang memang jauh sekali untuk disentuhnya.Saya selalu katakan, rugi tidak merasai nikmat yang Allah berikan kepada kita.At least,rasailah buah-buahan tempatan.

Pena Kasih:Sedang menantikan buah duku,langsat dan dukong yang begitu lebat berbuah.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails