Saturday, December 26, 2009

UMI





Majlis pertunangan Umi pada hari ini berjalan dengan lancar.Alhamdulillah,walaupun hujan tetapi ia mendamaikan, mengiringi majlis Umi.Rombongan yang datangnya dari Kuala Nerang, Kedah telah sampai seawal pagi jam 4.00 dan mereka menginap di rumah ibu Umi.Majlis yang diadakan di rumah abang Umi di I0I begitu meriah sekali dengan kehadiran keluarga Umi.
Pelbagai lauk-pauk dihidangkan untuk tetamu yang datangnya dari Kedah.Jauh sekali pasangan Umi.Saya hadir ke rumah mereka lebih kurang jam 11.30 pagi membantu mereka menyediakan juadah untuk tetamu.
Anak-anak kami tidak mengikuti kami kerana masing-masing mengikut datuk dan nenek serta emak saudaranya.Kami hanya berdua sahaja.Yang sulong ke Banting dan adiknya ke Melaka.
Kami melupakan hasrat untuk mengikuti mereka kerana untuk hadir ke majlis Umi.
Mudah-mudahan,jodoh Umi berpanjangan.Tunang Umi yang dikenali sebagai Syukor begitu peramah sekali dengan loghat Kedahnya.Ada yang tidak faham dengan bahasanya.Saya yang pernah tinggal serumah dengan Kak Zah yang berasal dari Kuala Nerang dapat juga memahami percakapan mereka.
Majlis yang diterajui oleh Wak dari Bukit Siput dan penutupnya diambil alih oleh suami kerana Wak mempunyai urusan penting dan meninggalkan majlis lebih awal.Geli hati melihat suami berucap bagi mewakili tuan rumah.First time but not bad.Boleh melancarkan majlis.
Akhirnya majlis diakhiri dengan pemotongan kek oleh Umi dan Syukor.

Pena Kasih: Mendoakan mereka bahagia .

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails