Friday, December 18, 2009

DURIAN MUDA


Pastinya apabila menyebut durian sudah tentu terbayangkan aroma baunya yang mungkin memuakkan bagi mereka yang tidak menggemarinya.Pada saya ianya bergantung kepada keadaan.Kadang-kadang apabila terlalu kuat bauannya membuatkan saya pening kepala.
Sebelum buah itu membesar, sudah tentu ia mengalami proses berbunga di mana bunganya boleh dimakan dengan cara menggorengnya.Saya tidak pernah mencuba tetapi saya pernah melihat mereka menggutip bunga durian untuk digoreng.Kemudian diikuti fasa kedua iaitu durian muda.Durian muda ini boleh dimakan begitu sahaja atau dimasak lemak putih.Begitu enak sekali apabila dimakan bersama dengan ikan goreng.Setiap kali musim buah durian, saya akan menantikan durian muda yang jatuh apabila dahan tidak dapat menampung keberatannya.Ia akan sekah apabila ditiup angin.
Pagi lagi emak meminta saya menemannya mencari durian muda.Saya ikutkan sahaja dan membelah durian muda untuk dimasak.Habis jari-jari saya tercucuk duri durian.Memang sakit tapi ditahankan sahaja.Emak mengatakan dia hendak masak durian muda yang merupakan makanan kegemarannya apabila tiba musim durian.Emak memang tidak makan durian masak.Suami yang tidak pernah merasai masakan durian muda lemak putih sudah mula berjinak-jinak dengan masakan tersebut.
Begitu juga dengan tempoyak yang sesetengah orang begitu suka.Sewaktu saya berada di Maktab di Perak, makanan tempoyak memang menjadi kegemaran rakan serumah saya,Kak G.Teringatkan masakan tempoyak Kak G walaupun pedas tapi begitu enak sekali.

Pena Kasih:Kedua-dua anak menutup hidung apabila terbau buah durian.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails