Friday, December 18, 2009

KELI


Ikan keli ialah sejenis ikan air tawar.Ada pelbagai jenis ikan keli.Antaranya ialah ikan keli bunga, ikan keli Afrika,Ikan keli Rusia dan pelbagai lagi.Ikan keli mudah dipelihara sama ada di kolam besar mahupun di kolah.Namun begitu, di sesetengah tempat ikan keli tidak dimakan kerana berdasarkan kepercayaan 'kuno' ikan keli ini berasal dari berudu iaitu anak katak.
Setiap kali, makan di luar, ikan keli merupakan pilihan utama saya.Ikan keli yang digoreng pedas menggunakan cili padi.Suami selalu mengusik saya setiap kali saya makan ikan keli.
"Tak terbayangkan apa-apa ke?" Itulah perkataan yang sering dilontarkan kepada saya apabila dia melihat seekor ikan keli berlengkar di pinggan.Buat apa nak bayangkan apa-apa.Janji boleh dimakan.
"Yang, trylah makan.Nanti nak lagi.".But there's no respon from my hubby.
Memang itulah makanan saya setiap kali makan di luar.
Pernah ditegur oleh seorang pelanggan yang melihat saya mengambil ikan keli.Dia memaklumkan memang bagus makan ikan keli kerana ia mencantikkan kulit kita.Wallahualam.Saya tidak pasti dan belum mencari maklumat lagi tentang perkara itu.

Pena Kasih:Pernah bela ikan keli di kolam depan rumah tapi hilang bersama arus air apabila hujan turun dengan lebat.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails