Thursday, December 10, 2009

SELINGAN LAGU


Sambil menyiapkan kerja-kerja terakhir,Yati membuka CD lagu-lagu yang begitu menyusuk hati dan perasaan.Memang sedih sekali.Mulalah teringat kisah-kisah lama dahulu.Kisah sewaktu di zaman percintaan.Lagu-lagulah menjadi teman di perantauan,berjauhan dengan keluarga dan orang yang tersayang.
Bukan peminat radio,malah apabila hubby buka radio saya mesti suruh dia memperlahankan volume.Dulu lain sekarang lain.Tapi hari ini, di pejabat sambil membuat kerja PAP membuka radio.Mulalah nostalgia lama bermain-main di fikiran ini.
Mempunyai ramai kawan yang entah dari mana pelusuk tidak diketahui.Memang berkawan ramai, bercinta ramai tapi untuk menjadi teman sehidup hanya seorang sahaja.Namun, saya ni jenis yang sukar untuk meluahkan perasaan cinta.Suka tengok orang lelaki meluahkan perasaan cinta dengan pelbagai ungkapan yang dicetuskan tapi saya biarkan mereka dengan angan-angannya.Kadang-kadang mereka pelik dengan cara saya.Tapi itulah saya.Kadang-kadang apabila posmen menghantar surat,tersenyum dia melihat berpucuk-pucuk surat sampai dalam masa sehari.Ramai peminat.....................jealous juga si dia at that time.
Kalau dulu,lagu-lagu yang berunsur cinta sudah tentu diputar setiap hari.Mengumpul duit untuk membeli 'tape' dan kemudian diperdengarkan ketika hendak tidur.Mulalah berangan dan berdoa agar dapat seorang suami yang menunjukkan kasih sayang seperti yang didengar dalam lirik lagu tersebut.Ah.......itu hanya angan-angan saya ketika itu.
Rupa-rupanya si dia juga romantik.Suka dengar lagu-lagu berunsur cinta.Kita serupa.......Hanya suka mendengar lagu cinta tapi apabila bercakap atau berhubung memang kelu lidah ini untuk mengungkapkan kata-kata berunsur puitis.Malah,hanya lirik-lirik lagu yang terpilih perkataannya yang menggambarkan betapa rindunya pada si dia dileraikan di atas kertas.Mulalah si dia berangan dan tersenyum dengan penerimaan perkataan tersebut.Kalau ada sahaja lirik-lirik lagi keluar di newspaper mulalah potong dan tampal pada kertas untuk dihantar kepada si dia.Ah......itu cerita dahulu yang tidak akan hilang diingatan ini setiap kali lagu-lagu berkumandang di corong radio.Banyak meninggalkan kenangan manis antara saya dengan si dia.Sukar untuk dipadamkan bersama dengan kasih sayang yang dicurahkan kepada saya.Terima kasih ayang.

Pena Kasih: Peminat lagu Alleycats, Jamal Abdillah dan Hattan.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails