Thursday, December 17, 2009

PENGARUH


Perlawanan bola sepak antara Malaysia dengan Vietnam memang dinantikan oleh anak saya.Bukan apa sekadar memberi sokongan kepada negara kita dalam arena sukan.Tahniah kepada jurulatih dan pemain bola sepak negara kita.
Sebelum perlawanan berlangsung di kaca tv,sempat juga anak saya bermain bola sepak dengan rakan-rakannya sehingga jam 6.00 petang.Selepas itu, masing-masing pulang ke rumah.
Melihat dari celahan tingkap rumah, gelagat mereka bermain.Masing-masing menyebut perkataan Malaysia dan Vietnam.Begitu besarnya pengaruh permainan bola sepak terhadap mereka.
Kalau dilihat setiap petang, lebih kurang 20 orang budak bermain bola sepak berhampiran dengan rumah saya.Saya memerhatikan sahaja dari dalam rumah.Melihat gerak laku mereka dan adakalanya ingin menegur mereka yang begitu leka dengan menghisap rokok.Tapi saya perlu berhati-hati dalam menegur mereka kerana tidak semua ibu bapa suka anaknya ditegur.Adakalanya their parents melenting apabila dimaklumkan tentang perlakuan anak mereka.
Cuma saya hanya mampu menasihatkan anak lelaki saya agar tidak mencuba dengan perkara-perkara yang tidak baik.Jangan sekali-kali mencubanya.Anak saya ada juga menegur rakan-rakannya tapi mereka mengatakan anak saya hendak tunjuk baik.Sejak itu, anak saya tidak lagi menegur mereka.Sebab itu, saya sering intip pelakuan anak saya melalui celahan tingkap.Tidak mahu dia melibatkan diri dengan merokok.Kadang-kadang sedih juga tengok, budak-budak yang berusia 13 -15 tahun tanpa segan silu menghisap rokok.Manalah mereka dapat wang untuk membeli rokok itu.

Pena Kasih:Nasihat demi nasihat sering dilakukan kepada anak-anak agar mereka tahu membezakan yang baik dan tidak baik.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails