Friday, December 25, 2009

2010 KIAN HAMPIR

Tinggal beberapa hari lagi tahun 2009 akan meninggalkan kita,meninggalkan kenangan pahit,suka dan duka.Banyak yang perlu kita renungkan kembali apa yang telah kita buat sepanjang tahun 2009.Syukur alhamdulillah, pada tahun 2009 banyak kenangan manis untuk diri saya.Terutama melibatkan kerjaya saya.Bersyukur kepada Allah dengan apa yang saya perolehi.Terima kasih kepada suami, emak dan ayah serta mak mentua dan anak-anak yang sering mendoakan ketenangan dan kebahagiaan saya.
Perginya tahun 2009 bersama-sama dengan kenangan pahit dan duka serta berazam dengan penuh semangat dan dedikasi melangkah ke tahun 2010.Bermuhasabah diri,merenung diri
apa yang kurang dalam diri kita dan seterusnya memperbaiki kelemahan yang ada pada diri kita.Kita, manusia yang sudah tentu tidak sempurna yang ada kelemahan dan kehebatan masing-masing.Yang hebat pada diri individu dijadikan contoh dan tauladan.

Justeru,saya sering merenung kembali di manakah saya sekarang?Adakah saya ego?Adakah saya suka menonjol-nonjolkan kehebatan saya?Adakah saya rasa diri saya terlalu baik?Yang penting setiap yang kita lakukan adalah dengan niat yang betul.Hanya Allah sahaja yang tahu apa sebenarnya.Bagi saya,setiap yang saya lakukan terutama melibatkan organisasi adalah untuk membantu menjadikan sesebuah organisasi itu cemerlang bersama-sama dengan rangkaian anak-anak buah yang berusaha memberikan komitmen dan begitu komited dengan kerja-kerja yang telah diamanahkan.Bagi saya, bila bekerja,saya bekerja dengan sepenuhnya.Saya sendiri tahu, ada guru-guru sekolah yang terlalu komited pada kerja dan InsyaAllah mereka ini akan berjaya suatu hari nanti.Rajin dan tidak mengira masa.

Kalau dahulu, rakan-rakan tidak mengenali blog dan mereka tertarik melihat blog saya.Lalu masing-masing membina blog sendiri.Suka baca blog dia orang.Semuanya mempunyai gaya penulisan yang menarik untuk dikongsi bersama.Ada yang melepaskan geram dan perasaan.Biasalah...............Luahan hati yang terbuku agaknya.Semuanya boleh dijadikan suatu pengajaran disebalik luahan tersebut yang membolehkan kita merenung siapa diri kita sebenarnya.Banyak juga blog yang saya baca yang sedikit sebanyak menyedarkan diri saya terutama blog yang melibatkan soal-soal agama.Kadang-kadang kita ingat kita betul tetapi cara kita salah.Kita kembali dan membetulkan yang salah itu.Bermuhasabah diri.Melalui blog juga kadang-kadang kita terkesima melihat betapa jahilnya kita dalam soal-soal agama.Melalui blog juga,banyak hadis-hadis yang belum tentu kita dapat mencarinya dan banyak menyedarkan diri saya.Kesibukkan kita,mencari pengertian hadis memang kita tidak lakukan tetapi melalui bloglah saya suka membacanya.Melalui blog juga,my son banyak berubah.Takut azab yang diterima jika meninggalkan solat lima waktu.Yang baik itu,menjadi pedoman dan menyedarkan diri kita.Melalui blog juga saya dapat menemukan rakan-rakan yang sedang mencari teman-teman setelah sekian lama berpisah.Yang penting penerimaan kita setiap kali membaca blog seseorang itu.Ada orang apabila membaca blog cepat hendak melenting tetapi sebenarnya ia tidak ada kena mengena dengan seseorang individu itu.Kalau terkena pada diri kita, kita renung kembali.Saya selalu jadikan blog itu,melihat kelemahan yang ada pada diri saya.

Kenangan sedih apabila Pak Itam meninggalkan kami pada bulan April yang lalu.Meninggalkan kenangan bersama dengan lawak Pak Itam.Al-Fatihah.Yang pergi tetap pergi kerana itu sudah tersurat.
Banyak juga kenangan indah yang dilalui sepanjang tahun 2009.Kenangan bersama keluarga hubby sewaktu hari raya puasa dan kenangan bersama keluarga saya sepanjang tahun 2009.

Pena Kasih:Tahun 2009 sarat dengan kenangan manis daripada kenangan pahit.........
Keredhaan memiliki buah yang melimpah berupa keimanan.Orang yang redha hatinya akan terangkat hingga tempat yang paling tinggi,yang kemudian mempengaruhi keyakinannya yang semakin mendalam dan kuat mengakar.Pengaruhnya kemudian adalah kejujuran dalam berucap, berbuat dan berperilaku.





No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails