Monday, December 21, 2009

KEMAS DAN BERSIH




Adakah saya cerewet?Anak-anak mengatakan saya sememangnya cerewet terutama apabila menyentuh tentang kebersihan dan kekemasan.Apa lagi kalau ianya melibatkan tempat kediaman yang merupakan satu-satunya tempat untuk kita berteduh.
Sebenarnya saya bukanlah terlalu cerewet tetapi saya suka sesuatu yang cantik, indah dan kemas setiap kali mata memandang.Pada saya,ketenangan hati itu timbul apabila melihat suasana rumah yang kemas dan bersih.Bukanlah saya seorang yang terlalu bersih tetapi perkara itulah yang menjadi keutamaan saya.
Cuti sekolah dan sememangnya menjadi rutin saya memastikan kawasan sekeliling rumah disapu dengan dibantu oleh suami.Daun-daun yang gugur ditiup angin akan disapu.Kawasan yang berumput panjang akan dimesin oleh suami.Ikutkan memang badan penat tetapi mata yang sentiasa memandangkan akan bertambah penat jika ianya kelihatan tidak bersih.
Kawasan dalam rumah juga sentiasa diubah suai. dan diubah alih.Kadang-kadang pengubahsuaian saya tidak mendapat respon daripada suami yang memang tidak menggemari saya mengubah alih perabot.Tapi bagi saya,kalau boleh saya sememangnya sentiasa ingin mengubah selera dan menyedapkan mata memandang.Hasrat itu terpendam jika suami tidak mengizinkan.
Anak-anak yang menjadi mangsa menolong saya mengubah alih perabot di rumah.Mulutnya tidak diam dan membebel sahaja setiap kali saya meminta pertolongan.Tapi apabila telah siap diubah alih,barulah mereka mengatakan kedudukan seperti ini memang cantik dan nampak luas.Sebab itulah,saya sentiasa meminta anak-anak menolong saya agar mereka sentiasa memastikan rumah sentiasa kemas dan bersih.

Pena Kasih: Islam juga menuntut kita mementingkan kebersihan.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails