Tuesday, December 22, 2009

JANGAN AMBIL MUDAH

Mudah, senang dan tidak kisah adalah perkataan yang biasa digunakan dalam pertuturan kita.Jangan ambil mudah apabila melaksanakan sesuatu organisasi yang melibatkan orang ramai dan juga pekerja.Apabila menjadi teraju dalam sesebuah organisasi yang besar mahupun kecil,kita perlu mendalami organisasi itu.Perlu mendalami sedalam-dalamnya dan jangan ambil mudah dan melepaskan semua tanggungjawab kepada orang lain.
Kita perlu juga tahu isi kandung yang terdapat dalam sesebuah organisasi sehinggakan perkara yang boleh diselesaikan sendiri gagal untuk berbuat sedemikian.Justeru, jika kita hendak orang respect pada diri kita, perlulah kita bersikap profesional dan cuba mencari jalan penyelesaian dan jangan membiarkan orang bawahan menyelesaikan tugas kita.Pada saya, apabila kita diberikan tanggungjawab dan amanah,kita jalankan tugas dengan sebaik-baiknya dan bukan jawatan yang menjadi rebutan tetapi kemampuan kita melaksanakan amanah yang diberikan.
Bukan senang hendak menerajui sesuatu organisasi jika ilmu yang kita miliki sedikit apatah lagi menyelesaikan kerja-kerja yang dianggap enteng dan mudah tetapi gagal untuk melakukannya.
Bagi diri saya sendiri, banyak perkara yang perlu dipelajari tetapi saya lebih suka bertanya dan mendalami bidang tugas saya.Sebagai manusia, kita tidak perfect tetapi kita cuba dan cuba untuk mengatasi kelemahan yang ada pada diri.Saya tidak hanya memberi arahan tanpa sama-sama berbincang sebaliknya saya cuba mendalami sesebuah organisasi itu agar setiap pertanyaan daripada pihak atasan dapat dijawab dengan lancar tanpa teragak-agak.Memang tidak dinafikan kadang-kadang kita ni manusia yang terlalu banyak dibebani dengan perkara-perkara yang dianggap mudah dan remeh tetapi kita perlu tahu organisasi kita dengan sedalam-dalamnya.Justeru, Jangan Ambil Mudah apabila amanah telah diberikan kepada kita apabila menerajui sesebuah organisasi.

Pena Kasih: Sentiasa bermuhasabah dalam melaksanakan tanggungjawab yang diberikan dan tidak pernah lupa berdoa agar Allah permudahkan urusan saya setiap hari,Allah permudahkan tutur kata saya setiap kali saya berbicara denga mereka,Allah permudahkan segala-galanya.Amin...

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails