Thursday, December 10, 2009

MENERIMA KRITIKAN

Setiap orang sudah tentu resah apabila setiap penulisannya dikritik.Perasaan geram,marah dan pelbagai andaian dilemparkan kepada pengkritik.Bohonglah kalau kita tidak mempunyai perasaan seperti itu.Sedikit sebanyak sudah tentu ada.Semua orang hendakkan yang terbaik buat diri sendiri.Begitulah yang berlaku pada saya.Dikritik dalam penulisan di blog kerana dikatakan menggunakan perkataan bahasa Inggeris yang salah dan kemudian memohon maaf kerana penggunaan perkataan tersebut betul dan bersesuaian dengan ayat yang saya gunakan.Saya maafkan beliau sama ada saudara/saudari/tuan/puan yang berselindung di sebalik nama.
Saya akui saya bukanlah pelajar yang dihantar ke sekolah English Medium tidak seperti suami yang ayahnya bersusah payah untuk memastikan anaknya mendapat pendidikan Inggeris yang dikatakan menjamin masa depan.Saya dihantar oleh ibu bapa ke sekolah yang bahasa pengantarnya bahasa Melayu.Apatah lagi,saya berasal dari kampung yang sedikit sebanyak faktor persekitaran dan keluarga memainkan peranan dalam penguasaan bahasa tersebut.Namun,saya bersyukur kerana ibu bapa mampu menghantar saya ke sekolah tersebut.Kemudian saya juga menerima pendidikan di Convent yang sedikit sebanyak membantu saya menggunakan bahasa Inggeris dalam pertuturan setiap hari.Tidak bercakap dalam bahasa Inggeris akan didenda.Alhamdulillah, saya berusaha untuk bertutur walaupun tidak fluent seperti orang lain.Sampai sekarang, apabila sister Mary melawat ke sekolah, sudah tentu kami berkomunikasi dalam bahasa Inggeris kerana beliau pernah mengajar saya ketika di sekolah menengah.
Bukan senang untuk mempelajari bahasa kedua tapi selagi kita hendak dan berusaha, insyaAllah kita mampu lakukan.Saya ingat sewaktu mengajar di Jengka, saya telah diarah untuk membantu mengajar bahasa Inggeris kerana kekurangan guru bahasa Inggeris.Saya terima cabaran tersebut dan selama setahun saya mengajar bahasa Inggeris darjah 1 yang rata-ratanya anak murid tidak memahaminya.Mereka kurang vocab dan saya dengan bantuan suami yang ketika itu mengajar bahasa Inggeris membantu saya.Saya diobserved oleh GPK selama hampir setiap hari untuk memastikan saya mengajar mereka dengan betul dan penggunaan perkataan yang betul.Alhamdulillah, saya lakukan hanya untuk anak-anak murid dan bukannya semata-mata kerana ego sebagai seorang guru.
Kemudian, apabila diminta untuk pergi kursus bagi Maths and Sc in English, di peringkat awal, tiada siapa yang hendak mengikuti kursus tersebut kerana kurang yakin dengan kemampuan untuk mengajar dalam bahasa Inggeris dan akhirnya cikgu Norlis meminta saya pergi menyertai kursus tersebut.Alhamdulillah, at least I learned something daripada kursus tersebut dan sehingga kini saya masih mengajar mereka subjek science walaupun BISP ditarik balik kerana telah memegang jawatan hakiki dalam pentadbiran.Bukan imbuhan daripada mengajar subjek tersebut tetapi pada saya ilmu yang kita terima dan miliki itulah yang perlu kita curahkan kepada anak didik.
Saya bersyukur kerana mendapat suami yang sentiasa membantu saya terutama jika saya keliru dengan perkataan-perkataan bahasa Inggeris dan saya tidak malu untuk menelefonnya sewaktu beliau bekerja untuk mendapatkan kepastian dan setiap kali saya ajukan perkataan tersebut, dia katakan saya menggunakan perkataan dan ayat yang betul.Itu diperingkat awal sewaktu mengajar SC in English tapi kini saya sudah biasa dengan perkataan-perkataan tersebut.Kami juga mempunyai BSS yang banyak membantu guru-guru dalam penggunaan bahasa Inggeris di sekolah dan juga mempunyai HM yang sentiasa bertutur dalam bahasa Inggeris kepada semua guru.Malah, pengawal keselamatan dan pekerja-pekerja sekolah kini sudah boleh dan faham penggunaan bahasa Inggeris.
Kami juga sentiasa menerima pelanggan-pelanggan dari luar yang berinteraksi dalam bahasa Inggeris kepada staff sekolah.Sedikit sebanyak mereka faham.
Saya masih ingat lagi,pelajar-pelajar hubby di SMK Seri Jengka yang takut untuk berjumpa dengannya kerana mereka tidak berpeluang untuk bercakap dalam Bahasa Melayu.Akhirnya semua pelajar tersebut mampu bertutur dan berbahas dalam bahasa Inggeris dengan lancarnya.Sebenarnya tidak rugi kita belajar bahasa kedua walaupun adakalanya grammar kita tidak sehandal orang yang sememangnya pandai dalam penggunaan bahasa Inggeris.Saya akui adakalanya saya melakukan kesilapan malah menerima setiap kesalahan dengan hati terbuka kerana kita sentiasa belajar,sentiasa menggali ilmu, sentiasa mencari sesuatu yang baru dan sentiasa untuk membetulkan kesalahan pada diri kita.Terima kasih kepada mereka yang sentiasa melayari blog saya dan mengkritik setiap penulisan saya.Kita adalah manusia yang tidak sempurna, yang ada cacat celanya,yang ada kesilapan dan kesalahan tanpa disengajakan.

Pena Kasih:Menerima kritikan dengan hati terbuka dan tidak berdendam.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails