PENA KASIH

PENA KASIH

Hidup ini sememangnya dipenuhi dengan ujian.Itulah hakikatnya yang tidak pernah dapat kita pisahkan.Disebalik berbezanya manusia, berbeza pula ujiannya, begitu juga berbeza pula cara kita memandang ujian tersebut.....

Tuesday, December 29, 2009

MENEPATI MASA

Salah satu daripada kecuaian manusia ialah menepati masa.Memang selalunya kita gagal untuk menepati masa .Justeru,kita perlu menghidupkan kembali budaya menepati masa.

Hari ini, saya memang agak sedih dan niat untuk marah disimpankan di dalam hati sahaja.Kegagalan mereka menepati masa memang amat mendukacitakan saya.Bukan sekali dua tapi sudah banyak kali mereka mengambil sikap acuh tak acuh sahaja dengan waktu atau masa.Memandang ringan akan masa.Terpaksalah menunggu di luar hampir setengah jam lebih.Sudah berkali-kali diminta agar mematuhi waktu tapi masih gagal.Tidak tahu apa cara untuk cuba menyedarkan mereka akan kepentingan masa yang tidak dipatuhi dan akhirnya menjejaskan orang lain.
Tiada sesiapa di kawasan sekeliling.Sunyi dan sepi.Tiada seorang pun yang datang mengikut masa yang sebenarnya.Tiada sekelumit pun rasa kesal di hati mereka kerana kegagalan mematuhi masa.Mereka biarkan masa berlalu begitu sahaja tanpa rasa bersalah.
Melihat sekali lagi jam, masa terus bergerak tapi tiada seorang pun muncul.Kadang-kadang semuanya menguji kesabaran kita.Namun saya perlu bersabar dan bersabar.

Akhirnya hadir tanpa rasa bersalah sedangkan yang menunggu kegelisahan.Tapi hadir mereka disambut dengan senyuman.
Diambil daripada petikan Don't be Sad:
Tertawa sewajarnya merupakan ubat kecemasan dan penglipur kesedihan.Dalam senyuman terdapat kekuatan yang menakjubkan dalam membuat jiwa bergembira dan menyenangkan hati.
Senyuman tidak akan berharga sekiranya ia tidak terbit dari hati yang tulus.Lihatlah setiap bunga tersenyum,hutan tersenyum, sungai dan lautan,langit,bintang-bintang dan burung-burung tersenyum.Manusia sesuai dengan watak dasarnya adalah makhluk yang suka tersenyum.Raut wajah seseorang itu adalah bisikan gambaran keadaan jiwanya.Tidak akan nampak keindahan pada jiwanya jika jiwanya tidak tenang dan kusut.
Jiwa yang sentiasa tersenyum akan melihat kesulitan dengan tenang sambil berusaha mengatasinya.Jika mereka melihat persoalan, mereka tersenyum.Mereka juga turut tersenyum ketika sedang berusaha mengatasi persoalan dan tetap tersenyum.

Pena Kasih:Masa tetap dihargai.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails