Friday, December 11, 2009

SENGATAN


Sengatan berbisa daripada salah satu jenis serangga menghinggap di beberapa tubuh badan saya.Saya tidak pasti sengatan daripada serangga apa sewaktu saya bersama emak merintis dahan-dahan pokok di bawah dusun durian.Mencantas beberapa batang dahan dan seterusnya menebang pokok-pokok kecil.Mengambil peluang pada petang ini ke dusun durian yang terletak di belakang rumah saya.Tanpa menyedari terdapat sarang serangga yang tidak diketahui spesisnya di celah-celah daun.Memeranjatkan saya apabila sengatan terkena dan terus meninggalkan kawasan tersebut.Terbantut untuk meneruskan kerja-kerja mencantas dan merintis dahan-dahan pokok.
Bersyukur kerana sengatan itu boleh dikawal kesakitannya setelah saya membuangkan sengatannya dan seterusnya meletakkan ubat di tempat yang terkena sengatan.Tidak pasti adakah ianya lebah atau penyengat.Bila dah kena memang tidak kisah apa jenis serangga.Yang pasti melarikan diri dari kawasan tersebut.Terjerit-jerit memanggil nama emak yang kedudukannya agak jauh dari saya dan meminta emak melihat sengatan tersebut.
Apabila terkena sengatan ini, teringat pula saya suatu cerita yang menimpa diri saya sewaktu kecil dahulu.Sengatan tebuan.Mak mengimbau kembali cerita lama.Ketika itu saya membonceng basikal yang dibawa oleh emak.Entah dari mana tebuan itu muncul lalu menyengat kepala saya.Meninggalkan kesan di mana kawasan yang terkena sengatan tebuan ditumbuhi uban.Orang-orang tua berkata,jika kepala kita disengat oleh tebuan mahupun lebah, mudah mendapat uban.Wallahualam.Sebenarnya sudah sampai masanya rambut kita nak beruban selari dengan usia kita...eh but i'm still young.Perasaan kot.So, memperingatkan diri kita yang kita semakin tua dan perlu banyak mendekatkan diri kepada Allah.

Pena Kasih:Sengatan itu bisa.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails