Tuesday, December 14, 2010

SAHABAT


Untuk mendapat sahabat yang betul-betul memahami kita,amat sukar.Kita mempunyai ramai kawan tetapi tidak semua kawan mampu menjadi sahabat yang setia.Kadang-kadang ada kawan hanya manis di depan kita tetapi di belakang kita lainnya.Justeru, kita perlu berhati-hati dengan kawan mahupun sahabat.

Pandangan saya,kawan akan bersama kita sewaktu senang sahaja,suka, gembira tetap bersama tetapi tidak pada waktu susah.Sahabat pula akan sentiasa bersama kita pada waktu senang dan susah.Hendak mencari sahabat inilah yang sukar sebenarnya.Sahabat biasanya akan sentiasa mendengar dan memhamai akan masalah yang kita hadapi tetapi kawan hanya ingin bersama kita ketika berada dalam keadaan yang senang.Bila susah semuanya menjauhkan diri.

Saya selalu mengingatkan anak-anak saya supaya tahu membezakan antara kawan dan sahabat.Adakalanya kawan menikam kita dari belakang hanya untuk kepentingan diri sendiri.Begitu juga sewaktu berkawan, tahu batas erti berkawan.Tutur kata dan bicara perlulah berhati-hati agar tidak ada yang menyakitkan hati kawan.

Baru-baru ini, sahabat anak saya yang boleh dikirakan begitu akrab sekali meminta anak saya menolongnya menjual kuih-muih di pasar malam kerana emaknya menunggu ayahnya yang kini sakit.Anak saya tidak menolak pelawaan tersebut dan menolong sahabatnya di pasar malam.Menemani sahabatnya yang mungkin segan berhadapan dengan orang ramai.Saya izinkan kerana mereka sekeluarga memang rapat dengan anak saya.Menyayangi anak saya seperti anak dia.Setiap kali keluar ke bandar, mereka akan sentiasa bersama dan saya tahu di mana arah tujunya mereka berjalan.Itulah erti persahabatan pada anak saya.

PENA KASIH : Mempunyai ramai kawan.................




No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails