Sunday, December 12, 2010

KERISIK KELAPA


Kerisik kelapa merupakan satu lagi campuran yang boleh menyedapkan masakan terutama jika kita hendak masak rendang.Kelapa akan digoreng sehingga kekuning-kuningan sebelum ditumbuk halus sehingga mengeluarkan minyak.

Hari ini,sepupu saya yang akan melangsungkan majlis perkahwinan anaknya pada minggu ini telah mengadakan gotong-royong membuat kerisik kelapa.Saya sebenarnya terlupa permintaannya meminta saya datang ke rumah menolongnya membuat kerisik sehinggalah jam 5.00 petang,saya menjengah ke rumahnya.Tapi sempat jugalah saya dan anak perempuan menumbuk kelapa sehingga halus dan mengeluarkan minyak.

Kemudian, sepupu mengajak saya ke Kampung Chodan kerana ingin menjemput sepupu kami datang ke rumahnya.Satu-satunya anak saudara lelaki ayah yang paling rapat dengan kami.Anak aruah abang ayah saya.Dia tidak mengenali sepupunya sendiri sehinggalah saya mengenalkan kepadanya.Agak pemalu seperti ayah saya tapi bila dah berjumpa dengan saya,hilang rasa malunya.Kami memang jarang berjumpa kerana masing-masing sibuk.Jika tidak ada sesuatu majlis,jarang dapat bertemu.

PENA KASIH :Bila tengok wajahnya..........seiras wajah ayah sewaktu muda.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails