Thursday, December 16, 2010

CORAT-CORET HARI INI

Hubby awal-awal lagi berpesan tak perlu masak hari ini.Berbuka puasa di luar.Rutin kerja saya seperti biasa hanya tidak masak hari ini.Tapi, emak meminta saya menolongnya masak di rumah sebab ada tetamu datang.Sambil emak melayan tetamu saya sudah menyiapkan masakan untuk makan tengah hari.Selepas menyediakan segala-galanya, saya kembali ke rumah.Merehatkan diri sebentar sebelum ke rumah sepupu untuk menolongnya membuat persiapan untuk majlis perkahwinan anaknya pada hari Sabtu ini.

Lebih kurang pukul 3.00 petang , saya ke rumahnya bersama emak.Kali ini, emak dan rakan-rakannya memasak wajik .Alhamdulillah, walaupun hujan turun mencurah-curah membasahi bumi, wajik sempat juga dimasak.Saya hanya menolong sekejap sahaja di luar rumah dan kemudian dipanggil untuk memasang tabir di bilik pengantin.Senang aja,kerja panjat-memanjat saya minta anak lelaki sepupu melakukannya dan setelah siap memasang cadar bilik pengantin, kami beredar menyiapkan kerja-kerja 'packing' kerepek untuk dimasukkan dalam beg.Kalau dahulu majlis perkahwinan hanya diberikan cenderahati sebiji telur ataupun kek tapi kini agak berlainan sedikit.Para tetamu akan dibekalkan dengan beg yang di dalamnya terkandung kerepek, kek,telur dan pelbagai lagi.Jika tidak diberi rasa seperti tidak lengkap sesuatu majlis itu.Bukan sahaja majlis perkahwinan, malah kini apabila majlis Yassin diadakan para tetamu akan dibekalkan dengan beg juga.Kini, ia sudah menjadi satu tradisi pula.

Setelah menyiapkan semuanya, saya balik untuk menemani suami yang hendak berbuka puasa di luar.Setelah makan, suami berhenti solat di Masjid Jamek Segamat dan selepas itu terus pulang ke rumah.Alhamdulillah , semuanya berjalan dengan lancar.

Emmm.......dalam masa yang sama, big boss called meminta saya menyiapkan itu dan ini.Ingatkan nak rehat sekejap tapi banyak pula kerja yang perlu diselesaikan.So, esok terpaksa bergerak ke sekolah untuk menyiapkan segala kerja yang dikehendaki.

PENA KASIH :Cuti yang tidak cuti sebenarnya..................

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails