Saturday, December 11, 2010

BERANG


Apabila sudah naik angin,wajah yang berseri sudah tidak nampak serinya lagi.Tidak tahu apa puncanya sehingga terjadi begitu.Mungkin kerana tidak menyedari akan kepentingan sesuatu itu sebaliknya mengambil sikap acuh dan tidak acuh saja sewaktu melaksanakan tugasan.Tidak komitmen pada tugas sehingga melibatkan orang lain.

Apabila masalah peribadi dibawa bersama,sudah tentu sedikit sebanyak mengganggu prestasi kerja.Sudah acapkali diberi peringatan agar peka dengan apa jua hal dan tindakan segera yang perlu diambil tetapi masih tetap tidak berubah.Akhirnya...........bila angin sudah meletus, orang lain turut menjadi mangsa.

Itulah realitinya dunia pekerjaan.Bila tidak ada nilai kesabaran, boleh jadi perang.Tapi,saya lebih suka mendiamkan diri sahaja daripada terus memprovok pihak tertentu.Selesa dengan kerja sendiri dan selagi tidak menjejaskan kerja-kerja saya, saya biarkan mereka menyelesaikan sendiri hal mereka.Mereka ada hak untuk melakukan sesuatu selagi ia tidak membiarkan masalah itu berterusan."Don't make me angry and you don't suprise if one day,i will be shout with her'.Emm....saya hanya tersenyum sahaja.

Sebagai seorang yang akur dengan perintah, sepatutnya boleh menerima teguran itu sebagai sesuatu yang baik untuk masa depan.Selagi tidak menyakitkan hati cara teguran itu , sudah dapat memahami apa kehendak orang atasan.Janji kita berubah setelah menerima teguran dan menilai hasil kerja sendiri selama ini.Jika banyak menerima komplen bermakna kita belum dapat melaksanakan tugasan itu dengan baik.Perlu inisiatif untuk memperbaiki cara bekerja kita.Jika menerima pujian bermakna ,kita mampu melakukan kerja seperti mana yang dikehendaki.

Hampir 14 tahun saya berada di organisasi yang sama bersama-sama dengan 4 orang guru besar yang berbeza citarasa pengurusan mereka,saya masih dapat menerima setiap teguran yang diberikan dengan niat untuk mempertingkatkan kerjaya kita.Tapi , ada juga antara pentadbir yang bersikap 'memilih bulu' dan kita akur kerana kita tidak mampu mengikut rentak cara kerja kerana lebih menjurus ke arah permainan politik.Prinsip saya,apabila bekerja, soal politik saya tidak mencampur adukkan kerana kita ada 'core-business'yang perlu diberi keutamaan.Akhirnya,mengambil sikap acuh tidak acuh dengan kita.Saya tetap redha kerana kita berada di pihak yang benar.Yang penting, kita bekerja untuk kepuasan diri dan bukannya melebihkan soal-soal politik.Anak murid menjadi keutamaan saya dan bukannya untuk menyibukkan diri dengan kerja-kerja luar sehingga menjejaskan prestasi anak murid.

Sebagai seorang yang dikatakan begitu rapat dengan pekerja,apa yang patut saya berikan nasihat dan peringatan telah saya lakukan.Bukan kerana pangkat yang saya ada, tetapi saya rasa saya saya masih sayang anak-anak buah saya,saya perlu memperbetulkan mana yang tidak betul.Jika masih tidak berubah,saya biarkan jalan penuelesaian itu dilakukan oleh orang atasan .

Itulah sebenarnya cabaran yang dihadapi oleh pihak pengurusan.Apabila gagal mengatasinya, mulalah berang. Perlu tahu apa sebabnya timbul keberangan itu.Mesti ada puncanya.

PENA KASIH :Berusaha mengikut rentak pentabdiran yang berbeza-beza.............

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails