Saturday, December 11, 2010

PUCUK UBI


Gambar hiasan
Kalau disuruh budak-budak sekarang makan pucuk ubi yang sudah dimasak secara masak lemak, dibuat urap atau dicelur, mereka tetap mengatakan tidak biasa dengan makanan itu.
Anak saya sendiri sememangnya tidak pernah menyentuhi masakan berasaskan pucuk ubi.

Hari ini, saya begitu teragak hendak merasai masakan berasaskan pucuk ubi.Just celur sahaja pucuk ubi dan dicecah dengan kuah sambal kacang.Emmmm....enak sungguh.Meminta anak mencubanya tapi masing-masing menggeleng kepala memberi isyarat tidak mahu.

Masakan pucuk ubi dan dicampurkan dengan tempoyak memang sedap sekali.Semasa saya menuntut di USM, masakan ini menjadi pilihan utama apabila makan tengah hari.Sudah cukup.Ada pula ikan masin............

Bukan pucuk ubi sahaja yang boleh dimakan, isi ubi itu sendiri boleh dipelbagaikan.Kalau musim hujan,direbus ubi dan dicecah dengan sambal, sememangnya enak.Kalau ke kampung suami,Mak Uteh menghidangkan rebusan ubi yang dikatakan akan memberi kesan kerana angin akan lupa sekejap soal tersebut.Sebaliknya terus mencuba makan ubi rebus tersebut.Ubi boleh juga dibuat lepat, kerepek dan pelbagai lagi.

PENA KASIH : Sedang tanam pucuk manis......

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails