Saturday, October 24, 2009

TERSENTUH


Mendengar setiap patah perkataan yang dituturkan sewaktu mendeklamasi sajak berkaitan dengan kanser tidak disedari genangan air mata dicelah-celah kelopak mata mengalir.Begitu dalam sekali maksud dan kesengsaraan serta penderitaan yang dialami oleh mereka yang menghidap kanser.Hanya yang terlintas di hati dan fikiran ialah kematian.Saat-saat bersama keluarga dianggap begitu singkat sekali.Namun semua itu ketentuan Allah.

Hati ini mudah tersentuh apatah lagi pernah melihat sendiri mereka yang mengalami kanser payu dara.
"Buat apa nak sedih.Lambat laun aku akan pergi juga."Itulah kata-kata mangsa kanser payu dara.
"Yang penting,aku hendak sentiasa gembira.Aku hendak keluarga aku gembira melihat aku.Biarlah aku yang menangggung penderitaan itu."
Namun dengan penderitaan yang dialami olehnya menyebabkan hubungan kekeluargaan bertambah baik.Sebelum ini, anak-anaknya selalu bergaduh.Tetapi apabila melihatkan keadaan ibu mereka, hubungan yang kian jauh bertaut kembali.Itulah hikmah disebalik penderitaan ibu mereka.Namun, Tuhan menyayangi beliau.Awal tahun,beliau pergi menemui Ilahi sesudah dikatakan bebas dari serangan kanser setahun kemudian.Mula mengetahui terkena kanser pada tahun 2007 dan setelah dibuang payu dara dan mendapat rawatan kimoterapi dan saya sendiri melihat bagaimana keadaan sebenar beliau.Saya menitis air mata melihatnya.Apa yang dialami dan dikatakan oleh Puan Raden Galoh , itulah yang dialami oleh beliau.

Saya lihat sendiri,memang beliau seorang yang begitu tabah.Masa banyak dihabiskan dengan mendekatkan diri kepada Allah.Ialah kadang-kadang kita tidak sedar, terlalu sibuk dengan hal-hal keduniaan, kita lupa akan tanggungjawab kita kepadaNya.Semuanya ada hikmah disebalik itu.

Hampir dua jam bersama dengan Puan Raden Galoh,begitu banyak maklumat yang diperolehi.Menyedarkan diri kita.Walaupun tidak ramai dan saya sendiri melihat warga pendidikan agak kurang mengikuti program tersebut.Sebenarnya, saya juga ketika itu mempunyai program tersendiri yang memerlukan saya ke luar daerah tapi niat saya untuk mendengar sendiri daripada mereka yang pernah mengalami penyakit tersebut,saya memohon keizinan daripada suami agar lewat sedikit bergerak iaitu jam 12.00 tengah hari.Dengan izin Allah juga saya dapat sampai ke destinasi sebelum jam 2.30 petang.Syukur Alhamdulillah Allah permudahkan perjalanan kami.

Pena Kasih:Setiap minggu banyak program perlu diikuti lebih-lebih lagi program kemasyarakatan.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails