Wednesday, October 28, 2009

KELEGAAN...........

Tinggal esok saja peperiksaan.Raut wajah murid nampak ceria.Esok tidak perlu baca hanya memerlukan bakat dan kemahiran.................senang saja cikgu.

Saya juga berasa lega kerana semua kertas soalan telah habis ditanda.Hanya memerlukan perbincangan dengan murid-murid sebelum diserahkan kepada mereka.Sebagai manusia kita sememangnya tidak sempurna walaupun berusaha untuk melakukan sesuatu itu dengan sempurna.Setakat ini Alhamdulillah, saya cuba sedaya upaya untuk menanda dan mengira markah sebaik mungkin.Walaupun hasrat untuk memastikan anak-anak didik memperolehi 100 % lulus,tapi saya gagal berbuat demikian.(mata pelajaran yang saya ajar).Namun,saya bersyukur kerana murid-murid yang lemah dalam mata pelajaran yang diajar menunjukkan peningkatan.Saya selalu mengingatkan mereka supaya hadir ke sekolah dan latihan yang diberikan hendaklah disiapkan.Saya faham tidak semua murid membuat ulang kaji di rumah.Kadang-kadang sambil mengajar dan menanda buku, saya sering berbual-bual dan bertanya dengan anak murid apa yang mereka buat selepas sekolah.Terlalu sedikit bilangan mereka yang membuat ulang kaji dan kebanyakannya mengharapkan kerja-kerja yang diberikan di sekolah.Mungkin keluarga terlalu sibuk sehingga mereka gagal memantau anak-anak di rumah atau murid itu sendiri yang tidak berminat untuk belajar.

Kadang-kadang masalah rumah tangga juga sedikit sebanyak menjejaskan pembelajaran anak-anak.Saya perlu memahami akan hal ini. Kemerosotan demi kemerosotan pelajaran mereka menyebabkan saya sering memantau murid tersebut dan berbual-bual dengan mereka.Kadang-kadang saya kecewa kerana mereka hadir ke sekolah tanpa peralatan tulis yang lengkap.Tiada pensel untuk menulis,Tiada pemadam untuk memadam.Tiada pembaris untuk menggaris...............tapi pada saya kehadiran mereka ke sekolah sudah cukup walaupun tidak lengkap sebagai seorang murid.Sebab itulah, saya sentiasa memastikan bekas pensel saya lengkap dengan peralatan tulis untuk memudahkan murid-murid menggunakannya.Hendak marah pun ada tapi apabila memikirkan saya pendamkan sahaja.Sampai bila mereka seperti ini?
Kekerapan ketidak hadiran ke sekolah sedikit sebanyak juga menjejaskan prestasi mereka.Kadang-kadang perkara seperti ini dianggap remeh tapi implikasinya begitu besar kepada anak-anak kita.Secara tidak langsung mengingatkan kita akan tanggungjawab kita kepada anak-anak.Menyedarkan kita bahawa besarnya tanggungjawab kita sebagai ibu dan bapa.Sekurang-kurangnya mengingatkan saya juga agar lebih prihatin akan permasalahan anak-anak murid.

Pena Kasih:Bekalan pensel dan pemadam di rumah di bawa ke sekolah.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails