Friday, October 30, 2009

KENDURI LAGI......

Menghadiri majlis kenduri atas jemputan yang diterima merupakan satu ruang yang dapat mengeratkan lagi perhubungan antara saudara mara mahupun penduduk kampung .Sejak daripada rumah terbuka sehinggalah ke hari ini, banyak sekali majlis yang dihadiri.
Hari ini, saya menghadiri satu majlis kenduri berhampiran dengan rumah.Ada dua majlis serentak dijalankan.Kaum lelaki membaca yaasin sementara kaum perempuan pula diperlukan untuk berzanji dan marhaban.
Saya yang masih lagi belajar untuk berzanji mengikuti bacaannya secara perlahan.Bukan apa perlu banyak lagi belajar melagukannya.Bukan senang untuk menggayakan lagu seperti yang dilakukan oleh orang tua-tua dulu yang sememangnya sentiasa belajar dan belajar.Petang itu, sewaktu saya ke rumah emak, saya mendengar emak berlatih berzanji.Tersenyum emak menoleh ke arah saya.
Semangat orang tua dulu sentiasa ada.Mereka sentiasa berusaha untuk belajar dan belajar.Saya masih terkial-kial lagi untuk belajar melagukannya.Sehingga kini saya masih belum mampu untuk memperdengarkan bacaan saya di khalayak ramai.Namun saya kini berusaha ke arah itu.

Pena Kasih:Teringatkan sewaktu suami masuk pertandingan tilawah al-Quran peringkat Gemereh beberapa tahun lalu mewakili Kampung Gudang Garam dan berlatih hanya melalui tape dan hanya memperolehi tempat ketiga.Yang penting semangat untuk mencuba.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails