Wednesday, October 14, 2009

CELIK HURUF

Melahirkan sekolah yang seratus peratus celik huruf bukanlah senang.Latar belakang pelajar yang berlainan taraf sosio- ekonomi,status keluarga dan juga keadaan persekitaran sedikit sebanyak menjejaskan hasrat kita.Namun begitu, sebagai seorang pendidik pelbagai usaha dan program dilaksanakan bersesuaian dengan kebolehan anak-anak didik kita.

Hari ini,satu taklimat kepada semua guru penolong kanan telah diadakan.Berkaitan dengan program KIA2M di peringkat sekolah.Pelaksanaan program tersebut dan seterusnya melihat keupayaan murid-murid kita dalam menguasai 2M.Sekolah saya tidak terlepas daripada mengikuti program tersebut.Seawalnya bilangan mereka yang tidak melepasi tahap yang telah ditetapkan adalah seramai 7 orang dan apabila ujian pelepasan dijalankan hanya dua orang sahaja yang perlu mengikuti kelas KIA2M.Saya sering mengikuti perkembangan murid-murid KIA2M.Memantau tahap penguasaan mereka.Alhamdulillah, sehingga kini hanya seorang sahaja yang perlu diberikan bimbingan secara intensif.Bersetuju dengan cadangan PPD agar guru yang ditetapkan untuk mengajar tahun 1 adalah guru yang berpengalaman dalam menangani pemasalahan murid.

Ingat lagi sewaktu saya mula-mula posting,diminta untuk mengajar tahun 1.Sebagai orang baru, sudah tentu kita akur dengan arahan.Bermulalah saya mendampingi murid-murid tahun satu yang mempunyai pelbagai ragam.Dengan jumlah murid seramai 35 orang sudah tentu saya menghadapi masalah kawalan kelas di peringkat awal.Rasa hendak menangis pun ada.Rasa tidak mampu untuk menjaga kelas dengan begitu padat bilangannya.Tapi saya bersyukur kerana mempunyai seorang GPK yang sentiasa memantau saya dan memberikan tunjuk ajar kepada saya.Minggu pertama, GPK(Cikgu Kamarudin) sentiasa masuk ke kelas dan memantau pengajaran saya.Teguran yang diberikan saya terima.Selepas itu,teman rujukan saya ialah suami.Beliaulah yang banyak membantu saya sewaktu saya mula-mula mengajar.
Saya mengajar darjah satu hampir 5 tahun di Jengka dan kemudian di Segamat lebih kurang 4 tahun dan seterusnya saya mengambil keputusan untuk tidak mengajar murid-murid tahun 1.Saya inginkan sesuatu yang baru.Saya mohon untuk mengajar tahun 2 ke atas dan permintaan saya diterima.
Saat yang mengembirakan saya ialah sewaktu saya mengajar di Jengka.Di akhir tahun, murid-murid kelas saya tidak ada yang tidak tahu membaca.Walaupun membaca secara merangkak tapi mereka mengenali huruf.Memang saya dikenali seorang guru yang garang, tegas dan cerewet.Malah, apabila disebut nama Pn Noorwati semuanya takut apatah lagi apabila terdengar bunyi kasutnya ketika lalu di kaki lima.Semua murid diam.Maklumlah darah muda.Semangat untuk mengajar belum luntur lagi.Di SKCC, suasananya berlainan.Murid-murid yang terdiri daripada murid perempuan sudah tentu tidak menghadapi masalah disiplin yang berat.Namun begitu, saya masih lagi tegas terutama apabila berkaitan dengan akademik.Saya akan pastikan murid-murid mendapat sesuatu yang baru sewaktu berada di sekolah.Bukan senang untuk melahirkan modal insan yang berguna untuk negara.Semakin banyak program yang dijalankan semakin berat untuk kita pikul tanggungjawab itu.

Sebagai pendidik, kita juga faham akan kehendak ibu bapa.Mereka juga mahukan anak-anak mereka berjaya seperti anak orang lain.Pandai membaca dan mengira.Memang itulah hasrat kita.Perasaan ibu bapa kecewa apabila mengetahui anak mereka masih tidak mengenal huruf,membaca tidak lancar walaupun telah berada di sekolah selama 6 tahun dan dicampurkan dengan sekolah tadika selama 2 tahun.Justeru, kami di sekolah mengambil pelbagai inisiatif untuk membantu murid-murid yang masih belum menguasai membaca.Peranan semua guru amat penting dalam memastikan program yang dijalankan dapat berjalan dengan lancar.
Pihak sekolah juga diminta meletakkan KPI bagi program KIA2 dan sasaran sekolah kami ialah 100% dan saya percaya guru-guru SKCC mampu melakukannya.

Pena Kasih: Anak lelaki membaca dengan lancar di hujung bulan Disember setelah rotan berada di tangan ayahnya ketika berusia 6 tahun sementara anak perempuan mengenali huruf KFC ketika berusia 3 tahun sewaktu melintasi kawasan tersebut.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails