Thursday, October 8, 2009

BAHASA DAN PADANG

Bersebelahan rumah merupakan tempat Haziq dan rakan-rakan kampungnya bermain bola.Padang yang tidak seberapa luas inilah digunakan oleh anak lelaki saya untuk bermain dan menyihatkan tubuh badannya.Setiap petang, rakan-rakan Haziq yang tinggal di Kg Alai, Gemereh dan juga di Kg Batu Hampar berkumpul dan bermain.Padang yang diberikan nama Dataran Kasih ini sentiasa dijaga agar memudahkan rakan-rakan anak saya bermain.

Bagi memastikan mereka tidak membuang sampah merata-rata, kami letakkan bakul sampah.Bukan terlalu cerewet tetapi sekurang-kurangnya mereka berdisiplin dan memastikan kebersihan persekitaran dijaga.Suami saya selalu mengingatkan anaknya supaya jaga kebersihan padang kerana ayanya memang terlalu sensitif dengan sampah-sampah dan juga plastik yang bertaburan di kawasan rumah kami.

Haziq sememangnya mengerti dengan cara ayahnya.Dia akur dengan permintaan ayahnya kerana ayahnya juga sering memastikan padang sentiasa dipotong rumput bagi memudahkan rakan-rakannya bermain.(Permintaan Haziq kepada ayahnya apabila melihat padang ditumbuhi kemuncup)

Namun disebalik itu, saya agak terkilan kerana bahasayang digunakan oleh rakan-rakan anak saya memang agak tidak manis didengar.Saya selalu mengingatkan anak saya, jangan sekali-kali mengeluarkan perkataan yang tidak sepatutnya dilakukan.Saya juga ada menegur rakan-rakan anak dengan cara yang baik agar menggunakan bahasa yang baik semasa bermain.Mereka akur dan kini mereka kurang mengeluarkan perkataan yang tidak manis itu ketika bermain.Mungkin ia merupakan sesuatu yang sensitif apabila ditegur tetapi saya perlu lakukan agar ianya tidak menjadi satu budaya kepada mereka yang merupakan pelajar sekolah.Begitu mudah melafazkan" perkataan yang tidak manis" kepada seseorang walaupun ianya dianggap sebagai gurauan dan sendaan.

Pena Kasih:Puas hati apabila membuat teguran kerana tidak tahan mendengar bahasa yang digunakan.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails