Monday, October 26, 2009

BESARNYA TANGGUNGJAWAB KITA.....


Tanggungjawab yang diamanah oleh kita untuk mendidik anak bangsa merupakan satu tanggungjawab yang besar sepertimana tanggungjawab kita kepada anak-anak kita.Kita juga sebenarnya merupakan agen perubah kepada generasi.Itulah kata-kata yang di dengar sewaktu saya menghadiri program penataran PINCH anjuran JPNJ yang disampaikan oleh Mejar Sazali bin Abd Hamid.Bukan mudah sebenarnya tanggungjawab kita baik di sekolah rendah mahupun di sekolah menengah.

Kegagalan murid-murid menguasai 3M perlu kita kaji dengan sedalam-dalamnya agar jumlah murid-murid yang tidak menguasai dapat dikurangkan.Bukan senang untuk kita lakukan.Perlukan komitmen yang tinggi daripada semua pihak.Bukan hanya diserahkan kepada pihak guru sahaja tapi peranan keluarga juga amat penting.Pemantauan daripada ibu bapa amat perlu bagi memastikan agar program PINCH mencapai hala tuju yang sebenarnya.Justeru itu, kita jangan sekali-kali menunding sesama sendiri akan kegagalan anak murid menguasai 3M tetapi kita perlu renung tanggungjawab kita sebenarnya.

Diingatkan juga agar kita mesti memberikan komitmen yang tinggi kepada tugas kita.Masuk kelas mengikut masa seperti yang ditetapkan.Fikirkanlah jika kita hanya bersama dengan murid selama 15 minit sahaja dan 15 minit lagi kita entah ke mana.Besar sebenarnya tanggungjawab kita.Amanah yang telah diberikan kepada kita.Bukan senang untuk bergelar pendidik.

Banyak sebenarnya ilmu yang diperolehi pada hari ini.Perkongsian ilmu yang sedikit sebanyak menyedarkan kita akan tanggungjawab kita kepada anak didik.

Selepas menghadiri program tersebut, lebih kurang pukul 3.00 petang saya ke sekolah bagi memastikan agar persiapan untuk peperiksaan akhir tahun di kemaskinikan.Semua soalan sebenarnya telah saya siapkan minggu lepas cuma saya susunkan agar esok tidak kelam kabut begitu juga ketiadaan guru telah saya buat relief agar semuanya berjalan dengan lancar.
Hampir 3 jam saya berada di sekolah.Selepas itu ke rumah emak.Mesti nak tengok wajah ibu dan ayah saya.

Pena Kasih:Slot ke 2 memberikan kesan mendalam kepada kita sebagai seorang pendidik.Banyak perkara yang perlu diperbetulkan.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails