Monday, October 12, 2009

MENGENALI GURU-GURU SKCC






Sekolah yang terletak di bandar Segamat.Mempunyai bilangan guru seramai 15 orang dan kakitangan sokongan seramai 3 orang serta kakitangan swasta 4 orang dengan bilangan murid seramai 160 lebih sudah cukup untuk menceriakan SKCC.
Kami seperti keluarga,bersepakat dan sentiasa memberikan kerjasama dalam apa jua program yang dirancangkan.Kami meletakkan keutamaan kepada kesejahteraan dan kebajikan anak murid.Dengan bilangan murid yang sedikit,kami mampu untuk mengenali nama-nama murid dan seterusnya murid-murid mengenali kami secara lebih dekat.Kami juga telah melaksanakan program menyayangi guru dengan meminta murid memberi salam dan mengucapkan ucapan dengan bertatasusila dengan menyebut nama guru.Ingatan itu terpahat di minda mereka.

Mempunyai seorang guru besar yang berdedikasi dan sentiasa berusaha untuk menjaga kebajikan warga sekolah.Sentiasa berusaha untuk menjaga imej dan memajukan sekolah.Pn Tey Siew Choo guru yang telah berkhidmat di sekolah ini lebih kurang 5 tahun mengambil alih tugas Pn Norlis bte A Rahman.Beliau juga dibantu oleh guru penolong kanan yang terdiri daripada Guru Penolong Kanan Pentadbiran dan Kurikulum (Pn Noorwati bte Muda),Guru Penolog Kanan HEM (Pn Norhayati bte Md Zan) dan Guru Penolong Kanan Kokurikulum(En Ali bin Yusof)
Kami memang sentiasa berusaha untuk memastikan kebajikan guru-guru dan anak-anak murid dapat dibantu sebaik mungkin.

Pn Norhayati bte Md Zan(GPK HEM) yang telah berkhidmat sebagai guru Hem lebih kurang 8 tahun di sekolah ini juga banyak membantu murid terutama murid-murid yang berkelayakan untuk menerima bantuan.Kami sentiasa berbincang bersama-sama dengan GPK KK iaitu En Ali bin Yusof yang juga merupakan satu-satunya guru lelaki yang telah lama berkhidmat di sini.Saya juga sering menerima tunjuk ajar daripada beliau.Pengalaman beliau sebagai guru sudah tentu banyak membantu kami terutama berkaitan dengan pentadbiran.

Pn Hjh Ruhana seorang yang telah lama berkhidmat di sini.Seorang guru yang banyak membantu saya terutama dalam pentadbiran.Pernah menjawat jawatan GPK Kurikulum sebelum melepaskan jawatan tersebut untuk memegang jawatan Guru Cemerlang.Guru yang banyak pengalaman dan sering membantu saya terutama dalam pentadbiran dan akademik.Seorang guru yang rajin dan tegas.Berusaha untuk membantu murid-murid yang lemah dalam pelajaran.

Kami juga mempunyai seorang guru yang rajin dan kini sedang menanti untuk bersara.Kehilangan seorang guru yang begitu komited kepada kerjaya dan juga menjadi rujukan berkomunikasi dalam bahasa Inggeris.Pn Tong Ah Lan. Sudah tentu mempunyai banyak pengalaman suka duka sebagai seorang guru sepanjang menceburi bidang tersebut.Tidak kurang juga Pn Desirani yang begitu rajin dan sentiasa memberi motivasi kepada pelajar-pelajarnya yang didapati sudah luntur semangatnya terutama menghadapi saat-saat genting dalam peperiksaan.

Cik Wan pula anak kelahiran bumi Kelantan ini merupakan guru data yang begitu cekap dan mahir terutama dalam bidang ICT.Capaian internet kurang memuaskan sudah tentu cik Wan yang dicari.Guru yang banyak membantu sekolah terutama dalam pengisian data yang berkaitan dengan sekolah.

Pn Salbiah pula guru pusat sumber sekolah yang kreatif dan aktif.Banyak program yang dijalankan bersama-sama dengan panitia sekolah.Sekurang-kurangnya mencungkil bakat anak didik yang terpendam selama ini.Sekolah memerlukan orang-orang seperti ini dalam melahirkan pelajar cemerlang sekolah gemilang dan terbilang.

Pn Fatimah, setiausaha peperiksaan dan kurikulum sekolah.Guru yang tidak perlu banyak menerima arahan dan tahu akan bidang tugasnya.Guru yang ringan tulang dan sentiasa menjaga kebajikan anak didik.
Sementara Pn Zaharah pula guru pemulihan yang sentiasa berusaha untuk memulihkan anak-anak murid sekolah ini terutama yang lemah dalam aspek bacaan.Alhamdulillah, setakat ini SKCC mampu melahirkan pelajar yang boleh mengenal dan membaca dengan lancar atas insiatif Kak Zaharah.Berusaha ke arah 100% celik huruf.
En Supian pula merupakan setiausaha sukan kepada En Ali.Guru yang aktif terutama dalam bidang perbahasan.Mewakili daerah Segamat ke peringkat negeri dan Kebangsaan.
Pn Suzima pula merupakan guru agama sekolah ini.Banyak kata-kata nasihat disuarakan kepada pelajar-pelajar Islam di sekolah ini.Setiap tahun mengisi borang untuk berpindah ke negeri kelahirannya di Terengganu tapi rezeki belum ada lagi.Apa-apa pun, sabarlah ya.
Pn Norlela merupakan guru tahun 1 yang cekap terutama menangani masalah anak-anak di awal persekolahan.Kini sedang berada dalam pantang kerana melahirkan anak.Sering berhubung dengan beliau walaupun masih dalam cuti bersalin.
Pn Radziah ialah guru matematik sekolah ini.Seorang guru yang lemah lembut tetapi mampu untuk memikat anak didik supaya mencintai subjek matematik.Seorang yang sanggup mengorbankan masa, tenaga dan wang ringgit semata-mata untuk melihat anak didik mencapai 100% dalam pencapaian matematik tahun ini.Itulah impiannya terhadap anak didiknya.

Kebanyakan guru-guru sekolah ini sudah melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah.Nampaknya guru-guru lama juga sudah mula bersemangat untuk belajar terutama Kak Ana, Kak Yati dan Cikgu Ali.Saya doakan kalian berjaya.

Pena Kasih:Terima kasih atas kerjasama kalian membantu saya mentadbir sekolah terutama aspek akademik.



No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails