Thursday, October 29, 2009

CEBISAN KERTAS


Agak sensitif.Hanya cerbisan kertas menyebabkan saya mudah marah.Kalau kita fikirkan ianya hanyalah biasa kepada mereka yang biasa-biasa tapi bagi saya kalau cebisan kertas bersepah saya menjadi sensitif dan sesuatu yang menyakitkan mata.

Pastinya saya mesti meninjau keadaan kelas.Tidak mahu melihat cebisan kertas bersepah-sepah di atas lantai.Ada yang faham dan kadang-kadang saja buat tidak faham.Itulah kanak-kanak.Bagi yang faham mereka akan pastikan tiada cebisan di atas lantai sebelum saya masuk.Bagi yang tidak faham mereka membiarkan cebisan itu bersepah tanpa dikutip untuk dilontarkan di dalam bakul sampah.

Namun dari cebisan kertas juga menyebabkan mereka terpaksa mengambil sedikit masa untuk membuangkannya agar ianya tidak bersepah begitu sahaja.Ada tangan-tangan yang begitu ringan membuangkan cebisan kertas di dalam bakul.Malah ada juga tangan-tangan yang begitu mudah melontarkan kertas merata-rata.

Bagi saya,kanak-kanak perlu diajar agar jangan semudah itu mereka membuang sampah.Yang penting kita sentiasa mengingatkan mereka agar menjaga kebersihan.Saya juga sering memastikan di dalam meja tidak ada sampah yang disimpan.Sebelum balik, saya ingatkan agar mereka buang sampah dan jangan jadikan ianya seperti sarang tikus.

Pena Kasih: Kadang-kadang semasa murid sedang membuat kerja,saya akan menyapu sampah di kelas.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails