Friday, October 23, 2009

MEREKA SUDAH LUPA........................

Agak letih minggu ini.Melayan karenah anak-anak murid yang sudah lupa akan peraturan sekolah.Menjerit-jerit kegeriangan tanpa hala tujunya.Percutian hampir seminggu menyebabkan mereka lupa akan peraturan dan tanggungjawab mereka sebagai seorang murid kepada sekolah.
Itulah dunia kanak-kanak.Mereka tidak tahu akan risiko ketika berlari.Mahu sering diingatkan agar sentiasa menjaga peraturan sekolah.Tidak diingatkan mereka lupa.

Bukan senang untuk kita mendisiplinkan mereka.Memerlukan kekuatan fizikal dan mental.Sering mengingatkan mereka setiap hari baik di dalam bilik darjah mahupun waktu perhimpunan pagi.
Apabila diingatkan,barulah mereka terjaga sekejap.Oh......apa yang saya lakukan ini salah! Itulah realitinya.

Seperti ibu sering berleter mengingatkan anak apa yang baik dan tidak baik dilakukan.Begitulah kami yang tentunya berhadapan dengan pelbagai karenah yang memerlukan kesabaran yang tinggi.Walaupun mereka masih kanak-kanak, waktu ini pelbagai nilai-nilai murni yang perlu diserap dan diamalkan oleh mereka agar apabila dewasa mereka tahu yang mana baik dan tidak baik.Kepada Allah, saya sering mendoakan agar suatu hari nanti mereka akan menjadi manusia yang baik yang sentiasa mengingatiMu,yang tahu membezakan perkara yang baik dan tidak baik.

Pena Kasih: Pengisian perhimpunan pagi sebagai ingatan kepada murid-murid tentang peraturaan sekolah.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails