Tuesday, October 27, 2009

MINGGU PEPERIKSAAN


Alhamdulillah, perjalanan peperiksaan hari ini begitu lancar.Pagi lagi saya telah menyediakan soalan-soalan untuk diagihkan kepada semua guru bagi masa yang pertama.Semalam petang lagi saya telah menyediakan guru ganti bagi mereka yang tidak hadir pada hari ini.
Nampak sungguh di wajah anak-anak murid untuk menghadapi peperiksaan akhir tahun.
Sempat saya berjumpa dengan anak didik tahun 3.Menasihatkan mereka agar membaca soalan dan fahamkan kehendak soalan.Cari jawapan yang tepat.Baca berulang kali.Ingat janji cikgu..........
Mereka masih ingat akan janji saya kepada mereka.Ingat inilah perjuangan kamu yang hampir setahun menimba ilmu di tahun 3.Lakukan sesuatu yang terbaik untuk diri sendiri, ibu bapa dan cikgu yang mengharapkan semuanya lulus.

Hari ini juga saya sedaya upaya menyelesaikan penandaan kertas Bahasa Melayu Pemahaman dan Penulisan.Syukur akhirnya semua lulus dalam peperiksaan Bahasa Melayu Pemahaman dan hanya 2 orang gagal dalam Penulisan.Saya tahu kegagalan mereka kerana mereka tidak membaca arahan dan tidak melakukan dengan bersungguh-sungguh.Markah yang diperolehi hampir ke tahap lulus.Kegagalan mereka kerana keengganan mereka membuat latihan yang diberikan dan tiadanya tindak susulan di rumah.Kadang-kadang saya begitu kecewa dengan sikap mereka.Saya tahu mereka mampu melakukan tetapi saya tidak dapat menolongnya kerana sikap mereka.

Namun saya berpuas hati dengan markah yang mereka perolehi.Kesungguhan yang ditunjukkan menggambarkan mereka sememangnya berlumba-lumba untuk belajar.

Pena Kasih:Gembira melihat keputusan anak murid.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails