Monday, October 12, 2009

APABILA DISALAH SANGKA.......;



Minggu lepas ke Bukit Gambir.Sekadar berjalan dan mengimbau kembali cerita lama sewaktu bertugas sebagai guru sandaran di Simpang Lima Darat.Hampir setahun berada di sana.Rata-rata penduduknya orang Jawa.

Justeru, sudah tentu saya menghadapi masalah bahasa kerana saya memang tidak faham bahasa Jawa.Di sekolah,kami menggunakan bahasa standard sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran berjalan.Di sini, saya tinggal dengan keluarga angkat,Pak Osman.

Setiap hari saya menghitung hari untuk balik kampung.Kalau dulu, telefon awam menjadi alat perhubungan yang penting.Menelefon keluarga mahupun tunang.Melepaskan rindu masing-masing.Saya tidak lama berada di rumah,Pak Osman dan mengambil keputusan tinggal di bandar Muar bersama-sama rakan.Saya ke sekolah bersama dengan Cikgu Zubir.Perpindahan dari situ kerana rasa tidak selesa kerana pak cik tersebut mempunyai anak lelaki seramai tiga orang yang duduk bersama di situ.Justeru, setelah berbincang dengan keluarga dan keluarga angkat, saya mengambil keputusan untuk menetap di bandar Muar.

Saya pernah dibawa oleh keluarga angkat ke pekan Bukit Gambir dan Sawahring.Memang mengejutkan kerana pekan tersebut telah berubah.Kalau dulu, kedai-kedai hanya berdindingkan papan tapi kini semuanya batu dan ada juga yang masih berpapan tetapi terlalu kecil bilangannya.
Kemudian,saya berjalan-jalan bersama suami dan singgah di kedai yang menjual peralatan seperti parang, cangkul, gergaji dan lain-lain lagi.Saya meminta suami membeli sebilah parang untuk kegunaan mencantas pokok-pokok kecil di rumah saya.Suami pun beli dan membawanya dari satu kedai ke satu kedai sehinggalah saya terjumpa kedai emas di situ.Kami singgah sebentar di situ dengan membawa parang sekali.Untuk diletakkan di kereta, kami park kereta agak jauh dari kedai yang kami pergi.Agak lama juga kami di kedai emas dan suami membelikan saya seutas gelang dan rantai untuk saya.Di luar kedai, kelihatan kereta polis meronda dan dua orang anggota polis berada di luar kedai.Saya tersenyum kerana mungkin ketika itu kami membawa parang.Apabila disalah sangka.............................menjadi perbualan kami anak beranak sewaktu balik ke Segamat.

Pena Kasih: Lebih berhati-hati ...............

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails