Tuesday, October 20, 2009

OPERASI MEMBERSIH RUMAH EMAK

Hari ini,saya mengambil kesempatan membersihkan rumah emak.Pagi lagi, saya sudah membersihkan kawasan rumah sehingga jam 8.00 dan kemudian naik ke rumah emak.Kecut perut orang tua saya apabila melihat saya membersihkan rumah mereka.........Dua buah bilik dan ruang tamu rumah lama saya kemas dan buang segala barang-barang yang tidak berguna lagi.Ayah memerhatikan sahaja lagi jauh.Mereka ngeri apabila operasi membersihkan rumah saya lakukan.Mereka takut segala dokumen penting turut sama menjadi mangsa julangan api.

Sebenarnya, dokumen penting tidak saya sentuhi kerana ia mempunyai nilai-nilai yang amat berguna kepada ayah yang merupakan ketua kampung dan juga imam.Saya hanya membuang segala alat permainan anak saudara yang sudah terputus dua,sudah hilang roda itu dan ini.

Kebetulan sekolah saya mengambil cuti selama lima hari,jadi kesempatan ini saya gunakan untuk membersihkan rumah mereka.Jam 10.30 pagi,balik sebentar untuk memasak dan naik semula jam 12.00 sehingga 2.00 petang.Semuanya beres saya lakukan.Nampak kemas dan tidak merimaskan mata saya.

Di luar rumah pula, saya mulakan operasi jam 5.00 petang.Dua buah rumah saya lakukan semata-mata untuk memastikan ianya nampak kemas dan teratur.Apabila saya mulakan, semua anak saudara turut sama melakukan operasi.Saya tidak membiarkan mereka menonton televisyen semata-mata tapi diajak bersama agar mereka tahu pengisian waktu yang terluang.

Pena Kasih:Suami faham cara saya........

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails