Thursday, October 15, 2009

GEMBIRA


Pagi lagi seorang murid berbangsa India telah berjumpa dengan saya.
"Cikgu,kita cuti berapa hari?"
"Setakat ini, cikgu hanya dimaklumkan bahawa cuti kita sehingga hari Isnin.Kenapa?" tanya saya kepada murid tersebut.
"......kenapa kita tidak cuti lama seperti Hari Raya Puasa dan Tahun Baru Cina?" "......nanti cikgu berbincang dengan HM kerana pihak sekolah ada memohon satu hari lagi untuk perayaan ini.Tapi pihak sekolah masih belum menerima sebarang hitam putih daripada pihak atasan.Jika ada, cikgu akan keluarkan surat kepada semua murid."
Itulah perbualan antara saya dengan salah seorang murid berbangsa India.Semalam saya tiada di sekolah kerana menghadiri taklimat KIA2M.Hari ini, HM tiada di sekolah kerana menghadiri satu mesyuarat.So, saya minta PAP ke PPD awal sedikit untuk mengambil surat kelulusan cuti bagi memudahkan saya mengeluarkan surat cuti kepada semua murid.

Namun begitu, saya telah menerima arahan daripada HM agar mengeluarkan surat untuk diedar dan makluman kepada semua ibu bapa bahawa sekolah bercuti sehingga hari Selasa.Kemudian,surat diedarkan kepada semua murid.Tersenyum mereka menerima surat makluman berkaitan dengan cuti.Jelas terbayang diwajah mereka terutama murid-murid yang akan menyambut perayaan Deepavali.Ada yang mengucapkan terima kasih kerana cuti yang hampir sama banyaknya dengan cuti hari raya Puasa dan Tahun Baru Cina.1 Malaysia.

...................sempat saya menasihatkan mereka agar jangan lupa bercuti bersama dengan buku kerana mereka akan menduduki peperiksaan akhir tahun pada 27-30.10.2009.

Pena Kasih: Selamat Hari Raya Deepavali kepada Pn Desirani sekeluarga dan anak-anak murid yang beragama Hindu.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails