Tuesday, June 30, 2009

KESELESAAN

Jam 6.30 pagi telah berada di sekolah.Buka pejabat dan memastikan kedatangan guru dan staf sokongan dikemas kini.Selepas itu, memerhatikan board untuk melihat berapa orang guru yang bergerak keluar menjalankan tugas masing-masing.Membuat relief dan seterusnya memantau kedatangan murid di pagar sekolah.

Loceng berbunyi meminta pertolongan pengawas untuk mencari guru bagi relief dan seterusnya duduk di bilik dan melihat tajuk-tajuk untuk diajar pada hari ini.Bersiap sedia lebih awal dan menyiapkan sedikit kerja yang perlu dibereskan.Itulah rutin setiap hari.

Masuk kelas melihat wajah anak-anak murid .Ada yang bersemangat dan ada yang begitu rileks sekali.Bercerita dengan anak murid yang berkaitan dengan pengetahuan sedia ada murid.Seronok nampaknya.

Kemudian suara anak murid kedengaran.

"Cikgu, saya lupa nak bawa buku moral, hari ini."
"Cikgu, boleh tak saya guna kertas dahulu dan kemudian saya akan salin semula."Itulah rutinnya setiap hari ada sahaja yang terlupa untuk membawa buku.Kadang-kadang hilang sabar juga dengan sikap anak murid.Hanya berdiam diri sahajalah untuk menahan kemarahan.
Begitu cuai sekali anak-anak sekarang.Begitu mudah sekali menyatakan tidak membawa buku.Sebab guru tidak boleh membuat sebarang punishment terhadap anak-anak mereka.Akhirnya saya meminta juga murid tersebut menyalin soalan dan memintanya menghantar pada awal pagi esok.

Hari ini , saya memang selesa berada di sekolah.Tiada perkara yang remeh temeh untuk dibincangkan.Tiada sebarang tekanan dan saya bekerja dalam keadaan selesa dan bernafas sedikit.Jika tidak terasa dada ini begitu sesak sekali menahan tekanan.Tidak suka perkara yang remeh dan boleh diselesaikan dengan mudah menjadi besar dan melibatkan orang lain.Lebih suka kurang bercakap dan menumpukan kepada kerja daripada memikirkan perkara yang bukan-bukan.

Pena Kasih:Selalu mengingatkan anak-anak murid supaya bawa buku.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails