Monday, June 15, 2009

SAYU

Kadang-kadang apabila kita menonton televisyen, mendengar berita, membaca novel-novel atau melihat sendiri sesuatu peristiwa yang sedih, tidak disedari mata bergelinangan.Mudah tersentuh perasaan ini.Itulah yang sebenarnya naluri seorang wanita.Sekeras hatinya tetapi apabila cerita yang menyentuh perasaan,ternyata mereka akan tewas.

Pernah terjadi pada diri saya,seorang murid cina yang saya ajar semasa tahun 1 kehilangan seorang ayah.Ketika itu,ayah pelajar yang memang dikenali oleh suami berbual-bual dengan saya seminggu sebelum kematiannya.Tidak sangka rupanya perbualan itulah yang terakhir dan saya juga tidak menyangka ketika itu dia bertarung dengan sakitnya.Cuma yang saya lihat ketika itu, wajahnya pucat dan tidak bermaya.

Walaupun berlainan bangsa dan agama, tetapi setiap kali melihat wajah anak murid itu, air mata saya bergenang.Sedih kerana begitu singkat murid itu mendapat belaian kasih seorang ayah.Begitu singkat sekali dia dapat menyebut perkataan ayah.

Begitu juga,apabila saya menonton televisyen yang menceritakan kisah kanak-kanak kehilangan ibu dan bapa.Tanpa disedari, air mata tertumpah malah adakalanya teresak-esak menangis.

Pena kasih:Sering diketawakan oleh suami dan anak-anak apabila melihat saya menangis hanya kerana sebuah cerita yang ditonton.Mudah sayu dan tersentuh.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails