Thursday, June 25, 2009

SEJAMBAK BUNGA


Setiap kali ternampak mereka memegang sejambak bunga yang segar teringat kisah semasa di maktab.Tahun akhir di maktab terlalu banyak dugaan yang diterima dan dihadapi.Kami berempat menyewa di Taman Cempaka dan kerana kesibukan kami tiada mempunyai masa untuk memasak.Lantas kami hanya membeli makanan yang siap dari sebuah kedai yang terletak di perjalanan hendak ke rumah sewa kami.

Setiap hari, saya bersama-sama dengan Kak G akan mengambil makanan di situ.Makanan di situ sedap dan saya berasa musykil ketika hendak membuat pembayaran, anak boss di situ tidak mahu mengambil wang yang saya hulurkan...............tertanya-tanya dan Kak G bersuara,Encik kenapa tak mahu mengambil wang kami?Lalu dijawab oleh Si X, saja nak belanja.Keesokkannya begitulah sikap Si X.Kami kebingungan lalu mengambil keputusan untuk tidak membeli di situ lagi.Kasihan si X, gara-gara sikapnya yang baik hati itu,ternyata tidak semudah itu untuk kami menerima caranya itu.

Sejak itu,saya dan Kak G cuba menjauhkan diri dari melalui premis itu.Bukan apa, malu kerana Si X tidak mahu mengambil wang kami dan sudah banyak kali kami makan free.

Selang beberapa bulan, Si X dan keluarganya datang ke rumah sewa saya.Ketika itu, saya sedang bersembang-sembang dengan Kak G di bawah pokok mangga.Si X keluar dengan membawa sejambak bunga lalu dihulurkan kepada saya.Tercengang saya ketika itu.Diperkenalkannya kepada keluarga.Saya memang tidak mengenali Si X sebenarnya apatah lagi bersembang dengan Si X.Rupa-rupanya Si X menaruh hati pada saya tanpa diketahui.Rupa-rupanya si X sering mengekori saya tanpa disedari.Saya bersembang dengan keluarga si X di luar sahaja.Lalu saya menerangkan kepada keluarganya saya sebenarnya sudah bertunang dan sekarang tunang saya berada di Seremban.Terkesima sebentar keluarga si X.Seolah-olah tidak mempercayai apa yang saya katakan.Berubah wajah si X dan pulang dengan rasa kecewa.Kak G ketawa berdekah-dekah melihat wajah saya yang pucat ketika itu.Apa taknya terperanjat menerima sejambak bunga yang tak pernah dimimpikan.

Saya ceritakan kepada tunang dan tunang saya (suami) ketawa sahaja.Ternyata cinta dan ikatan kami begitu kuat.Insya Allah.Sering diperlikan oleh tunang apabila ternampak anak muda memegang sejambak bunga.Penuh nostalgia.

Pena Kasih;Berkawan 4 tahun bertunang 4 tahun.Memahami isi hati masing-masing.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails