Thursday, June 4, 2009

PENULISAN SANTAI

Idea yang mencurah-curah apabila menulis memang sukar untuk diberhentikan.Adakalanya cerita itu menarik atau tidak, tidak perlu dipersoalkan.Yang penting ada sesuatu untuk diceritakan.

Pertama kali,penulisan saya keluar di sebuah akhbar "Bacaria".Ketika itu,saya berkawan dengan husband.Melalui dia, banyak ilmu yang saya perolehi.Ketika itu, beliau menuntut di UKM dalam bidang komunikasi (kewartawanan).Beliaulah yang mula-mula menyuruh saya menulis.Dari situlah hasil penulisan yang pertama keluar.Kemudian, saya hantar lagi karya.Alhamdulillah, karya saya banyak yang keluar.Ketika itu saya berusia 17 tahun dan banyak surat-surat sampingan sampai......................

Karya-karya yang saya tulis disimpan dalam sebuah dairi dan akhirnya anak perempuan terjumpa hasilan karya tersebut."................mama ni,penulis ke?" Itulah pertanyaan yang pernah ditanya oleh anak perempuan saya."Taklah..............mama sekadar menulis untuk suka-suka." Itu sahaja jawapan ringkas yang saya berikan kepada anak.Pernah ayah mereka meminta setiap anak menghantar karya masing-masing di dalam majalah kuntum.Nampaknya tiada respon daripada kedua-dua orang anaknya.Walaupun ayahnya akan "editkan' karya tersebut.Cuma kini saya nampak, anak lelaki telah membuat satu diari dan ayahnya tersenyum melihat apa yang anaknya tulis.....................penuh makna.

Pembinaan blog ini, telah membuka ruang kepada saya untuk mengasah balik minat dalam bidang penulisan.adi kenyataan?

Pena kasih:Kagum dengan minat suami dalam bidang penulisan.Ingat dengan kata-kata Prof.Jeniri menulis boleh buat wang.Suami pernah ditawar untuk menjadi penulis oleh Jabatan Perdana Menteri.Kesuntukan masa membataskan segalanya dan pernah mengikuti suami mencari berita semasa beliau menjadi pemberita sambilan daerah Segamat tahun 1990an.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails